Därför ska du jobba extra i en optikerbutik (6 anledningar)

Före pandemins start, jobbade jag i en optikerbutik helgextra varannan vecka. Nu har jag inget extrajobb längre eftersom jag blev permitterad sen coronaviruset började sprida sig i Sverige. Men jag är så tacksam för den tiden jag har fått ta del av det för det har lärt mig massor. Det är något jag rekommenderar alla optikerstudenter att göra om möjligheten finns!

Som ni vet är det ganska ofta skillnad på teori och praktik, inte bara i optikersammanhang. Läs vidare för att ta reda på var DU också kan utvecklas.

1. Du blir bättre på att göra glasögonmätningarna vid beställning. När en kund vill beställa glasögon behöver man ofta göra minst en mätning för att det ska passa kunden och få ett komfortabelt seende.
T.ex. att mäta pupillavståndet från ena ögat till det andra + mäta höjden till pupillen nedifrån som jag tog upp i ett tidigare inlägg.

2. Du utvecklar ett mer proffsigt kundbemötande. Du lär dig vad olika typer av kunder söker för olika typer av problem och lär dig därav hantera de på ett professionellt sätt.
T.ex. ett fall som jag ofta stötte på i butik är att äldre kunder inte kunde se klart på långt håll genom sina progressiva* glasögon.
Varför? Jo, oftast visade det sig att det var inget fel på glasögonen, utan glasögonen inte satt bara korrekt.
Lösning? En liten snabb justering av bågen fixade detta och helt plötsligt har du en hur nöjd kund som helst. 😊

*Progressiva glasögon är uppdelade i en avståndsdel, ”mellandel”, och en närdel som alla kompenserar för de olika avstånden man tittar på. Tittar man nedåt på linsen är det genom närdelen man tittar och kan alltså inte se på avstånd.

Progressive lenses for vision over 40
En progressiv lins. Bildkälla.
Justeringen jag menar. Bildkälla.

3. Du lär dig vad det finns för olika typer av glas och behandlingar och användningsområde. Detta gör du i skolan såklart också, men oftast glöms det bort om man inte arbetar med dem.
T.ex. fotokromatiska* glasögon – vem gynnar det? Kanske en som är på språng hela tiden och byter miljöer ofta mellan inomhus och utomhus? Detta lär du dig när du får sitta ner med kunder och analysera deras behov.

*Fotokromatiska glasögon har linser som skiftar i färg (blir mörkare) när de träffas av solens UV-strålar.

4. Du lär dig av erfarna optiker. När man får lite tid över kan man chitchatta med optikerna på plats och ta del av deras tips och trix. Var inte rädd för att fråga vad du är nyfiken på!

5. Summa kardemumma utvecklar du dina teoretiska kunskaper i praktik. Och det hjälper dina studier massor samtidigt som du får erfarenhet.

6. Du får pengar. Nice.