6 skillnader: Praktik VS Patientpass i skolan

Vad är skillnaden mellan att vi träffar patienter genom optikerutbildningen på ögonsjukhuset kontra att vara ute på praktik i butik? Nedan har jag listat 6 skillnader.

1. Patientpass: Vi gör mätningarna på glasögonen själva.
Vi har inga optikerassistenter som sköter glasögon förberedelserna och beställningarna åt oss, utan det är vi som måste göra allt. Ute i butik funkar det oftast inte så; oftast är optikerna i undersökningsrummet hela dagarna och det är lite butiksarbete. Men vi har som krav i vår praktik att göra lite verkstadsarbete och lämna ut glasögon i alla fall, för att vi ska bemästra detta också givetvis.

2. Praktik: Vi är utan den tryggheten.
Vi har inte våra lärare på plats så att man saknar den tryggheten ifall det skulle komma upp något och man blir osäker i en viss situation. Visst kan man fråga optikern på plats, men våra lärare kan liksom allt i våra studentögon och det känns helt enkelt mer tryggt eftersom de har följt med oss hela utbildningen. Det är en annan känsla!

3. Patientpass: På utbildningen har vi alla maskiner man kan behöva som optiker och lite till.
Ögonbottenfotografering som visar ca 45° av näthinnan, en mer omfattande ögonbottenfotografering med en Optos Daytona (visar upp till hela 200° av näthinnan!), OCT-maskin (en sådan som scannar näthinnans alla lager), en Sirius-maskin som kan mäta flera olika saker bl.a. hornhinnetjocklek och tårfilmkvalitén m.m., olika autorefraktorer som mäter ungefärliga synfel m.h.a. infrarött laser, olika synfältsmätare, tryckmätare i olika former… Listan är lång!

Såklart kan man inte ha alla dessa i butikerna och behovet kanske inte riktigt finns där heller. Men det är så bra att vi har den tryggheten på utbildningen att om vi skulle känna av att det behövs en vidare utredning så har vi maskinerna nära tillhands och kan på en gång gå och göra en mätning – istället för att man kanske hade behövt remittera till en annan kollega eller ögonmottagningen annars!

4. Praktik: Du får verkligen känna på kanske din framtida arbetsplats.
Du får en bättre bild hur det är att verkligen vara ”där ute på riktigt”. Hela vitsen med praktiken 😀

5. Patientpass: Vi får mycket mer tid på oss.
På våra patientpass träffar vi upp till 3 patienter per dag och kan då göra en mer omfattande synundersökning. Emellanåt måste vi även prata med våra handledare mitt i undersökningen osv. Därför krävs det mer tid. Även om vi kan få mer tid av optikerna i butik när vi gör vår praktik, är det inte lika mycket som patientpassen. Så man får lära sig att hålla upp tempot.

6. Patienter kommer för olika typer av behov på praktik vs patientpass.
Man ser en mer variation av kunder på praktiken som kommer för körkortsynundersökning, kontaktlinsundersökning, glasögonundersökning, ögonhälsoundersökning, rutinmässiga… Man kan t.o.m. träffa på alla sorter på en dag på praktiken! Trots att vi erbjuder alla typer på utbildningen är det oftast vanliga syn- och ögonhälsoundersökningar vi får. Och eftersom vi är ännu inte fullärda inom kontaktlinser (vi är mitt i kursen just nu) försvårar det såklart för oss att ta emot sådana patienter!