Att övergå till distansundervisning som optikerstudent

Optikerutbildningen består av många praktiska moment såsom synundersökningar, kontaktlinstillpassning, ögonhälsoundersökning, patientpass osv. Därför måste vi vara på plats många gånger.

Som ni vet har vi hållit på med distansundervisning i en månad ungefär. Vi har sen dess haft våra föreläsningar digitalt: antingen live via zoom, eller ett förinspelat voiceover på Powerpoint.

Det har gått bra med det teoretiska men det praktiska har påverkat oss hårt definitivt; vi har gått miste om patientpass, praktiken vi skulle gå på, en del övningar.

Skolan har valt att behålla en del övningsmoment, eftersom det är en nödvändighet att vi får in den praktiska färdigheten och det går inte att lösa över nätet. Men flera av oss som inte är från Stockholm har åkt tillbaka till våra familjer. Vi känner oro över att träda in i Stockholmsområdet – det blir en lång färd och man försöker att minska på rörligheten i dessa omständigheter – så vi missar övningarna också. Det är jättetråkigt, men man får se till att komplettera det när allt har lugnat ner sig igen. Vi får inte glömma att det här är en pandemi vi går igenom och vi måste vara rädda om oss själva och varandra. Hälsan kommer först.

Våra lärare har fått vara kreativa och försökt lösa det här. Just nu har vi kursen kontaktlinser och kemi, där det är mycket om mjuklinstillpassning och biomikroskopering – en väldigt praktisk kurs. De har installerat en kamera på biomikroskopet och direktsänt det till oss ej närvarande efter att studenterna som var på plats har tillpassat linser på varandra. Det ersätter givetvis inte övningarna, men vi får iallafall se medans läraren tittar på och bedömer ögonen.

Som tur är(?) så är det inte långt kvar till sommarlov så det blir inte JÄTTEmycket man behöver ta igen och förhoppningsvis kan vi göra allt som vi har missat inom snar framtid. 🙏