Kort om mig, utbildningen och yrket

Hej och välkommen in till min blogg!
Jag heter Hajir och jag går termin 1 på optikerprogrammet. För att få en bild av vem jag är, klicka dig in på ”Om Hajir” längst upp på sidan. 😊
Här på bloggen kommer jag att skriva främst om hur det ser ut att plugga optikerprogrammet på Karolinska Institutet och vad själva yrket innebär, dela med mig information + lite gott och blandat.

Vad gör en optiker?
Optiker är mest kända för att korrigera synfel, oftast i butik. En optiker kan även upptäcka skada, ögonsjukdomar eller andra sorters avvikelser och problem med allmän hälsa samt befinna sig på sjukhus och ögonkliniker. Mer ingående om detta i framtiden.

Hur ser utbildningen ut?
För programöversikt (vilka kurser vi läser m.m.), klicka här. Utbildningen är på tre år och man går ut med optikerexamen och medicine kandidatexamen, läs mer här.

Det som gör oss speciella till skillnad från KI:s resterande program är att vi är ”lite överallt” under vår studietid. Det har inte ens gått tre månader sedan vi började men vi har redan fått vara på tre olika ställen: St. Eriks Ögonsjukhus, KI Campus Solna och Kungliga Tekniska Högskolan (KTH). Vissa tycker att det är jobbigt, andra säger att det är kul med lite variation ändå. Hursomhelst varar det inte länge till. Det pågår nämligen ombyggnader och någonstans runt 2021 ska allt vara klart för oss att flytta till Campus Solna, där framtida optikerstudenter kommer att förbli.

Efter studierna kan man börja jobba direkt eller läsa vidare till magister i klinisk optometri för att få utökade kompetenser och kvalifikationer som t.ex. diagnostik av ögonsjukdomar. Dessutom erhåller man EU diplom som ger en möjligheter att arbeta utomlands. Någonting värt att satsa på!

På återseende!