Student/kurslitteratur del 2 – vilka böcker en optikerstudent behöver

I del 1 pratade jag om vilken bok man faktiskt behöver köpa. Det kanske lät som att vi glider igenom programmet utan böcker alls förutom en, men det stämmer inte. Så för att förtydliga: vi använder böcker emellanåt som komplement när föreläsningar m.m. inte räcker till.

Trots att våra handouts täcker mycket av det väsentliga, så täcker de inte allt. Speciellt i kurser som ögats anatomi, fysiologi och sjukdomar där det är mycket att läsa in och man kan behöva extern info för att få djupare förståelse. [Längre ner listar jag alla böcker som jag använder.]

Men, man behöver ju inte köpa böckerna. CVO-boken jag pratade om i förra inlägget är kursmaterial man kan ta med sig som hjälpmedel på KTH-tentorna, därav ville naturligtvis alla ha med sig den då den innehåller formler som vi kan behöva räkna på. Det gör att alla CVO-böcker som finns tillgängliga på KIB blir utlånade till tentan. Har man inte hunnit låna den går man utan någon bok och då kan det bli krångel, så hellre köpa den och ha den säkrad.

Övrig kurslitteratur brukar inte bli helt utlånade på en och samma gång, därför kan man bara låna från KIB så sparar man pengar. En del finns också som e-böcker, så man behöver inte oroa sig om att de ska ta slut. I år 2 fick vi dessutom böcker från skolan när vi började lära oss om kontaktlinser.

Här är alla böcker jag har köpt/fått:

• Borish’s Clinical Refraction: Täcker i princip allt vi behöver veta. En bok på ~4 kg. Tar upp exempelfall, symtom, sjukdomar, syn- och binokulära diagnoser, metodik… Jag kan tänka mig att jag kommer använda mig av den när jag är färdig med utbildningen också. Köpt av en äldre student.
  • Ögonboken: En enkel handbok på svenska som bl.a. berättar om vart olika remisser ska gå. Finns att köpa på KIB. Mest användbar när man ska ut och jobba som ny optiker, eller kanske att ha på sin praktik.
  • Essential Contact Lens Practice: Fick den av skolan när vi började med kontaktlinser. Mycket användbar.
  • A Handbook of Contact Lens Management: Samma som ovan.
  • Förstoring vår räddning – en guide vid reducerad syn: Den här boken fick vi när vi började lära oss om synsvagsteknik. Väldigt enkel att läsa i.
  • Ögonsjukdomar i primärvården (Bo Lönwe): Finns som PDF. Enkel att förstå! Ladda ner som PDF här.

Andra böcker jag har lånat från skolans bibliotek KIB som har varit användbara är:

• Clinical Anatomy of the Visual System (Lee Ann Remington): Ögats anatomi och fysiologi i detalj. Finns även att låna som e-bok.
  • Øyets anatomi og fysiologi / Ocular anatomy and physiology (Trygve Saude): Ögats anatomi och fysiologi i ett enklare språk – jättebra. Egentligen en norsk bok, men den finns på engelska också. Bägge språken finns att låna i.
  • Primary Care Optometry (Theodore P Grosvenor): En grundläggande bok om optometri. Använde mest i början när jag ville förstå hur olika synfel funkade.