5 fördelar och nackdelar med läkarprogrammet

Vad är det bästa och det sämsta med läkarprogrammet? Jag har kommit fram till att det vissa läkarstudenter skulle säga är största fördelen, skulle andra kunna tycka är största nackdelen. Här är några exempel:

1. Folk är intresserade av vad du pluggar. Medicin berör ju alla människor, så läkarstudenter blir nästan alltid utfrågade om sina studier och medicinvetenskap på mingel. Vissa lever sig in i rollen som allvetande medicinare, medan andra lessnar snabbt och vill byta samtalsämne.
  2. Det är en lång utbildning. Läkarprogrammet är Sveriges längsta grundutbildning, på gott och ont. Man lär sig väldigt mycket under utbildningen, både teoretiskt och praktiskt, och de flesta känner att utbildningen har stark förankring i vad man sedan gör som färdig läkare. Däremot är det lätt att bli skoltrött under en så lång utbildning och det händer att studenter bränner ut sig.
  3. Du blir bättre på att identifiera kvacksalveri. Med en medicinsk bakgrund kommer du lättare att kunna se igenom mirakelkurer, trendiga dieter och avgiftande massager. Du löper mindre risk för att falla för kvacksalveri, men du kommer ständigt bli påmind om och irriterad över hur mycket sådant det finns.
  4. Du kommer alltid bli granskad i dina studier och ditt framtida yrkesliv. All feedback och bedömning ger dig möjlighet att utvecklas och förbättras, men det kan vara uttröttande, särskilt när kritiken inte är så konstruktiv som den skulle kunna vara.
  5. Folk kommer att anförtro sig till dig. Så fort folk får reda på att du är medicinare finns det en risk för att de börjar dela med sig av hela sin familjs sjukdomshistoria och upplevelser inom sjukvården. Det är smickrande att få en sådan tilltro, men det kan vara tröttsamt att agera husläkare till var och varannan av dina bekanta.

Letar du efter fler anledningar till att välja (eller inte välja) läkarprogrammet? Läs ”Passar du för att plugga till läkare”.