5 myter om läkarprogrammet

Att gå på Sveriges mest sökta högskoleprogram har både för- och nackdelar. En fördel är att folk har en uppfattning om vad programmet är. En nackdel är att folk ibland har fel.

Därför har jag tänkt att lista upp och reda ut några myter om läkarprogrammet på Karolinska Institutet:

1. Läkarprogrammet är jättesvårt. Det här är såklart individuellt och beror mycket på ens referensramar. Vissa kurser och tentor är svårare andra, vissa lärare är strängare än andra. Dock får man alltid skriva omtentor om man inte blir godkänd första gången. Man kan gå om kurser och ibland kan man få dispens. Man kan också ta uppehåll tills man får tillbaka plugglusten.
  2. Man måste läsa jättemånga böcker. Nej. Även om alla kurser har långa läshänvisningar och den ”obligatoriska” kurslitteraturen väger flera kilon klarar man sig oftast utan den. Jag kan diplomatiskt säga att det har att göra med ens egna studieteknik. Jag har kamrater som lär sig jättemycket av att läsa. Men jag har också kamrater som aldrig öppnat en kursbok och ändå klarat sig bra. Du kan läsa om min studiemetod här.
  3. Alla läkarstudenter är plugghästar. Nej. Vi är upp till 180 elever i varje klass, med ett brett åldersspann och väldigt olika bakgrunder och framtidsplaner. Det är ytterst osannolikt att det finns en enda klass där alla är likadana i sin inställning till plugget. Dessutom, skulle alla vara plugghästar, skulle det inte finnas så många omtentor.
  4. Programmet är jättelångt. Läkarprogrammet är 11 terminer, alltså 5 och ett halvt år. Och visst är det en lång tid, men inte avsevärt längre än civilingenjör (5 år), tandläkare (5 år), psykolog eller en vanlig kandidatexamen plus en master (oftast 3 + 2 år).
  5. Efter läkarprogrammet är man färdig läkare. Nej, inte med den svenska utbildningen. I Sverige måste man göra allmän tjänstgöring, AT, innan man är färdig legitimerad läkare. AT:n är omkring 1,5 års avlönad arbetsträning på ett sjukhus eller en vårdcentral.

Jag hoppas att det här förtydligade lite kring läkarprogrammet. Är det något du undrar eller inte håller med om får du jättegärna skriva det i kommentarerna eller gå till min kontaktsida.