5 råd till gymnasiestudenter som funderar på framtiden

I mitt förra inlägg skrev jag om varför jag sökte läkarprogrammet. Läs det här.

Sista året på gymnasiet ägnade jag åt att oroa mig för vad jag skulle göra i framtiden, precis som många andra. Nu, 6 år senare, läser jag sista terminen på läkarprogrammet och oroar mig för vad jag ska göra i framtiden igen, fast med lite annat perspektiv än jag hade som gymnasiestudent. Om jag tittar tillbaka på mitt artonåriga jag skulle jag ge mig själv följande råd:

1. Håll många dörrar öppna. Det är svårt att veta exakt vad man vill som 18-åring. Även om du inte vill plugga vidare nu, se till att få ordentlig högskolebehörighet och meritpoäng – det är lättare att få det under gymnasiet än att komplettera via Komvux. Hitta några fritidsaktiviteter som både är intressanta och meriterande – det kommer du dra nytta av senare när du börjar söka jobb.
  2. Skriv högskoleprovet. Det skadar inte och kan vara bra övning om du brukar ha ångest inför prov. Dessutom är det flervalsfrågor, vilket är en väldigt vanlig form av prov på högskolenivå. I bästa fall kan du skriva ett bra resultat som förbättrar dina chanser att komma in på svenska universitet. Läs mina tips om högskoleprovet här.
  3. Du kan ta studieuppehåll även under högskolestudierna. Om du bestämmer dig för att göra uppehåll mellan studenten och högskolestudier, se till att ha en konkret plan för vad du ska göra. Det finns inget egenvärde i att ta studieuppehåll om du inte är skoltrött. Det går också bra att ta studieuppehåll medan du läser ett högskoleprogram. Många läkarstudenter tar uppehåll 1-2 terminer och fortsätter sen. Är man lite äldre och tar studieuppehåll har man ofta bättre arbetsmöjligheter.
  4. 6 års universitetsstudier går snabbare än du tror. Något som kan vara avskräckande med läkarprogrammet är att det är Sveriges längsta grundutbildning – hela 6 år, dubbelt så långt som ett vanligt kandidatprogram. Trots det ligger jag karriärsmässigt i fas med eller till och med före de flesta av mina jämnåriga kompisar – det är så många som tar studieuppehåll, byter program eller inriktning, åker på utbyte och behöver läsa extra, att det ändå tar 6 år innan man kommer ut i yrkeslivet.
  5. Du har gott om tid men slösa inte den. Passa på att njuta av att bo hemma med din familj och nära till dina barndomsvänner. Ta vara på filmkvällarna med mamma och pappas matlagning. Se till att träffa kompisarna som det bara inte har blivit av med och hitta ett sätt att hålla kontakten med dem när ni är på avstånd.

Sist, men inte minst, vill jag också säga att du kommer att sakna gymnasiet mindre än du tror.

Ansökan till vårterminen 2022 är öppen – sök KIs läkarprogram idag!