5 sätt att hålla sig frisk i vinter

När året lider mot sitt slut, termometern når nollan, mörkret faller och snön täcker gatorna, vet vi alla vad som närmar sig… influensan och vinterkräksjukan. Som om det inte vore illa nog med försenad kollektivtrafik, batterier som laddas ur av kylan och otaliga släktträffar. Inte för att jag har något emot att träffa släkten (hej mormor, kul att du läser min blogg). Jag kan inte påstå att jag kan rädda dig ifrån vinterns mörka sidor – särskilt inte släktträffarna – men jag kan i alla fall dela med mig av mina bästa tips för att hålla sig frisk.

1. Tvätta händerna. Att tvätta händerna är superviktigt för att hålla sig frisk och inte smitta andra! Se till att tvätta händerna innan du äter eller ska laga mat och efter att du har gått på toa. Peta inte dig i ögonen eller munnen med smutsiga händer heller.
    • Handsprit räcker inteHandsprit är mest effektivt mot bakterier, men har inte så mycket effekt mot vinterkräksjukan. Därför gäller det att tvätta ordentligt med tvål och vatten. Däremot spelar det inte så stor roll vad vattnet har för temperatur – iskallt eller skållhett påverkar inte hur rent det blir, bara hur väl man gnuggar händerna. Läs mer på Folkhälsomyndighetens sida.
  2. Ha med handsprit i väskan. Nu kan det verka som att jag motsäger mig själv, men bara för att tvål och vatten är bäst, betyder det inte att handsprit är dåligt. Är man ute på språng och inte har tillgång till handfat är handsprit ett bra alternativ om man desperat känner för att pilla sig i ögat eller bara måste äta något så man inte tuppar av. Det brukar finnas små behändiga handspritsflaskor att köpa på apoteket.
  3. Kyl och värm din mat ordentligtBakterier som drabbar människor trivs bäst i samma miljöer som människor gillar – fuktiga och ljumma ställen där det finns gott om näring, exempelvis matlådor. Så se till att värma din mat (>60 °C) innan du ska äta den och hålla den kyld när du är klar med den (<10 °C).
  4. Vaccinera dig mot influensan. I Sverige får man influensavaccinet gratis om man tillhör en riskgrupp (personer över 65 år, gravida, hjärtsjuka, lungsjuka, etc). Men även om man inte tillhör en riskgrupp är det bra att vaccinera sig – både för sin egen skull och andras. Studier visar att trots att vaccinet inte skyddar till 100%, blir symptomen hos vaccinerade personer mycket mildare, vilket leder till färre sjukskrivningsdagar. Ju fler som vaccinerar sig, desto mindre blir spridningen av influensan och därmed risken att icke-vaccinerade riskgrupper drabbas. Dessutom orsakar vaccinet ytterst få biverkningar; narkolepsi och autism förekommer inte.
  5. Kläder efter väder! När det är mörkt och isigt är det lätt att halka eller råka ut för en olycka. Se till att ha ordentliga sulor på skorna – ska du på fest kan du ta klackarna i väskan och ha rejäla skor på vägen – och använd reflex! Cyklar du är det extra viktigt att du har fungerande lampor, hjälm och reflexer.

Bonus: Kyss inte för många personer under misteln eller på 12-slaget. Och blir det mer än kyssar, se till att använda skydd som kondomer, slicklappar och handskar. Se till att testa dig för könssjukdomar regelbundet; det är varken svårt eller smärtsamt och ofta gratis och snabbt gjort. Är du under 25 år kan du gå till en ungdomsmottagning. annars kan du gå till en vårdcentral.