5 sätt att hålla sig vaken på föreläsningarna

”Var får du all energi ifrån?” brukar folk undra när jag glatt skuttar omkring utanför föreläsningssalarna tidiga morgnar. ”Huvudsakligen glykolysen och elektron-transportkedjan”, skulle vara det korrekta svaret, men av någon anledning brukar de himla med ögonen när jag säger det.

Ett mer populärvetenskapligt svar, som bygger enbart på empiriska iakttagelser, är: ”Jag äter jättemycket och rör på mig ganska mycket. Och ibland unnar jag mig sju timmars sömn.” Inte just inatt eftersom jag sitter och skriver det här inlägget när klockan är 23.08 och jag ska vara i skolan 08.30 imorgon. Redan nu känner jag på mig att jag själv kommer använda mig av de tips jag kommer lista nedan.

5 sätt att hålla sig vaken på föreläsningarna:

1. Engagera dig i föreläsningen. Ta noggranna anteckningar, helst på dator eller läsplatta, eftersom det kalla display-ljuset hämmar produktionen av sömnhormonet melatonin. Just nu har jag ljusstyrkan på max på min dator för att kunna slutföra det här inlägget.
  2. Tugga tuggummi eller sug på en halstablett. Det kanske finns någon evolutionär förklaring till varför det är svårt att somna med någonting i munnen, men den besitter inte jag.
  3. Bli försenad på morgonen så att du måste stressa för att hinna i tid till föreläsningen. Eller kanske inte i tid, men iallafall innan den har tagit slut. Skyndar du dig för att du håller på att bli försenad till en obligatorisk föreläsning kommer du definitivt inte lyckas somna på den. Talar möjligtvis av egen erfarenhet.
  4. Använd rasterna till att komma upp i varv. Starta en hettad diskussion med några av klasskamraterna, köp så mycket kaffe och sötsaker i cafeterian som CSN tillåter och rör på dig för att rent mekaniskt få upp pulsen. Min personliga rutin brukar vara ett livligt samtal med kursarna medan jag hoppar hoppsasteg (och de går som man brukar göra) till cafeterian.
  5. Töm blåsan, eller inte. Ibland känner jag mig uppiggad av att pudra näsan. Samtidigt är det svårt att somna när nöden kallar. Det kanske är givet, men oavsett om det piggar upp dig eller inte så bör du inte tömma blåsan i själva föreläsningssalen – även om det garanterat hade fått de omkring dig till att vakna till.

Nu är klockan 23.39, så jag är helt säker på att jag kommer att använda mig av alla de här metoderna imorgon.