Ansökningsdags: Hitta till KI på internet

Att hitta till KI kan vara förvirrande. Inte minst för att många blandar ihop KI och KS, och för att KI fysiskt finns på två ställen – Solna och Flemingsberg. KI finns dessutom online, i enlighet med vår digitala tidsålder. Här är en lista på olika internetsidor som har att göra med KI.

• ki.se: KIs officiella hemsida. Här finns nyheter om och länkar till det mesta som rör KI. Både på svenska och engelska.
  • KIs program på antagning.se: Ansökan till hösten 2017 är nu öppen, så se till att anmäla dig innan den 15e april.
  • Läkarprogrammets alternativa urval: Du måste anmäla dig både på antagning.se och här för att komma med på PIL.
  • karolinskainstitutet@Instagram: KIs officiella Instagram-konto där flera bilder läggs upp nästan dagligen. Varje vecka har någon ny enhet eller person på KI ansvar för kontot. Den här veckan är det jag! Bara på engelska.
  • Karolinska Institutet@Facebook: KIs officiella Facebook-sida. Inläggen handlar oftast om aktuella händelser på KI eller medicinsk forskning. Både på svenska och engelska.
  • karolinskainst@Twitter: KIs officiella Twitter. Ungefär samma innehåll som Facebook-sidan. Bara på engelska.
  • kib.ki.se: KIs universitetsbiblioteks hemsida. Här kan man hitta artiklar online, beställa böcker och boka grupprum. Genom den här sidan får man tillgång till massvis av vetenskapliga artiklar som man annars måste betala för. Både på svenska och engelska.
  • Mina bloggkollegor: Jag är en av flera studenter som bloggar för KI. Mina kollegor läser andra program och är på andra terminer – se till att läsa deras bloggar om du är mer intresserad av deras utbildningar eller helt enkelt tröttnat på mig. Bara på svenska.
  • KIs studentmejl: Alla studenter på KI har en egen mejladress som är kopplad till KI. Både på svenska och på engelska.
  • PING PONG: KIs intranät heter PING PONG. Alla studenter har en egen sida här och kan hitta mer detaljerad information om sin utbildning. Kanske inte den mest intuitiva webbplatsen – det krävs en massa klickande på undersidornas undersidor för att hitta rätt, och ibland är det bättre att googla från första början. Bara på svenska.
  • Hus75: En inofficiell men värdefull resurs för studenter på KI. Här finns utförliga sammanställningar av läkarprogrammets innehåll och gamla tentor bland annat. Bara på svenska.

Glöm inte – om du inte hittar rätt ska du alltid krama ett träd. Eller söka på Google. Jag tror det sistnämnda är mer effektivt.