Ansökningsdags! Och fördelar med att börja plugga på våren!

Nu har ansökan till vårens högskoleprogram öppnat på antagning.se! Karolinska Institutets läkarprogram har intag både på höstterminen och vårterminen, så se till att söka! Vill du söka PIL (alternativt urval, det vill säga kunskapsprov och intervju), glöm inte att anmäla dig till PIL separat på ki.se.

Jag började läkarprogrammet på hösten, men jag har faktiskt märkt att det finns vissa fördelar med att börja plugga på våren:

1. Det är lättare att bli antagen. Det är ofta lite lägre betygskrav och HP-resultat som krävs för att bli antagen till läkarprogrammet på våren. Det här gäller inte bara KI, utan också läkarprogrammen i bland annat Lund, Uppsala, Linköping. Det här beror på att det är lite färre antal sökande, även om antalet platser på utbildningen är detsamma som på hösten.
  2. Du slipper snorungarna som kommer direkt från gymnasiet. Alla har haft åtminstone ett halvår på sig att bli fullständiga individer efter gymnasiet. Inte för att 6 månader alltid räcker till, men de hinner komma en bit på vägen. Dessutom råkar det vara så att medelåldern är aningen högre i vårklasserna än höstklasserna. (Värt att påpeka att jag själv var en snorunge som kom direkt från gymnasiet)
  3. Lugnare tempo. Vårterminen är längre än tidsmässigt längre än höstterminen, även om man har exakt samma kursinnehåll. Det här innebär ett lugnare tempo, vilket är väldigt skönt att ha första terminen när man inte riktigt har kommit in i plugget än.
  4. Fler pauser från plugget. Även om man känner att läkarprogrammet är jättekul, tar det på krafterna innan man hunnit vänja sig. Då är det väldigt skönt att man har lite fler lovdagar under vårterminen (Påsk, Kristi Himmelsfärd) så att man kan ta ett steg tillbaka och andas ut.
  5. Högre andel godkända på första tentan på våren. Den första stora tentan på läkarprogrammet är Den Friska Människan 1, som täcker i stort sett hela termin 1 – det är en jobbig tenta. Andelen som blir godkända på den här tentan brukar vara lite högre på våren än på hösten, eftersom instuderingsperioden på våren är i maj, medan den är under jul och nyår under hösten. (Värt att påpeka att jag totalkuggade första tentan eftersom jag prioriterade mellandagsrea över biokemi)

Så vad väntar du på?* Sök läkarprogrammet nu!

Vill du ha mer motivation kan du läsa mer om varför jag sökte KI’s läkarprogram i den här intervjun.