Antagningsdags: Vad händer efter den slutgiltiga antagningen?

Efter en lång tids väntan och förväntan och spänning och otålighet, kommer här äntligen min oslagbara checklista på saker som du behöver göra innan skolstart, som är så pedagogisk att Maria Montessori vänder sig i sin grav. Självgodhet – vad är det?

Den här listan är riktad till dig som börjar Karolinska Institutets läkarprogram och är en uppföljare till det här inlägget.

1. Registrera dig i bostadskön. Omgående. Egentligen borde du ha gjort det igår. Såvida du inte är en arvtagerska eller en morsgris kommer du behöva leta efter en bostad, vilket nästan är svårare än att komma in på ditt program. Det bästa sättet att få bostad är via Stockholms Bostadsförmedling eller SSSB (studentbostadskön), men väntetiden för ett sketet korridorsrum utan toalett på 15 kvadrat är nästan ett år. Ett alternativ är att bli inneboende. KI har en sida om det här.
  2. Registrera dig på läkarprogrammet innan den 21a augusti. Gör du inte det förlorar du din plats. Du har fått info om registreringen till din mejl i samband med andra antagningen, men här har du en direktlänk.
  3. Ansök om studiestöd till CSN. Såvida du inte är en arvtagare eller ett pappasvin kommer du ha behov av studiebidrag och även studielån. Att plugga på läkarprogrammet är ett utmanande heltidsuppdrag, särskilt de första terminerna. Att jobba mycket vid sidan av bara för att undvika lån (vars återbetalningsvillkor är minst sagt generösa), kommer att gå ut över studierna och är inte värt det.
  4. Håll ögonen på Facebook. Du kommer inom kort läggas till i diverse grupper för KI-studenter där du får mer info om inspark/nollning. Om du inte har ett Facebook-konto föreslår jag att du skaffar ett. Majoriteten av kommunikationen på KI elever emellan sker på Facebook.
  5. Anmäl dig till Läkarkollot! Mer om vad det är, kan du läsa här.

Vid det här laget har du nog tröttnat på att höra det, men grattis grattis grattis till antagningen!