Dissektion: Att se en död kropp

Har du inte sett en död kropp tidigare, kommer du definitivt att få se (mer än) en under läkarutbildningen. Det kan låta obehagligt. Det kan vara obehagligt.

Dissektion är en del av anatomiundervisningen på Karolinska Institutet, vilket innebär att man skär upp en kropp för att titta på dess struktur. Dissektioner utförs på balsamerade människokroppar som donerats till KIs undervisning – det är alltså personer som innan sin död valt att donera sina kroppar till KI.

Dissektionsundervisningen ligger på sjätte våningen i Berzelius lab på Karolinska Institutet Campus Solna. Det är studenter på termin 4 och uppåt som håller i undervisningen och den är oftast obligatorisk. Redan i mitten av termin 1 får man se på en av de balsamerade kropparna, men det är först i slutet av termin 2 man själv som student får skära i kropparna för att frilägga strukturerna. Dissektionsförhör har man i slutet av termin 2 som en del av anatomin, samt i början av termin 3 som en del av den fördjupade anatomin.

För många är det laddat att se, röra vid och skära i en död kropp. Så varför har vi dissektionerna överhuvudtaget?

• Man lär sig mer av dissektion än av plastmodeller eller datorprogram, eftersom det är ”på riktigt” och man kan använda sig av fler sinnen.
  • Man får se de verkliga strukturerna i sitt sammanhang – alla kärl, ben, muskler, interna organ, nerver.
  • Det finns ingen risk för att strukturerna inte är anatomiskt korrekta.
  • Man får se en större variation i form än de förskönade bilder som anatomiböckerna brukar visa. Verkligheten är sällan så symmetrisk och tydlig som den är i böckerna.
  • Det är bra övning inför de kliniska terminerna när man kommer få klämma och känna på levande personer.

Vad kan man göra för att klara av dissektionerna om man mår dåligt?

• Stryk tigerbalsam under näsan så känner du inte av lukten lika mycket.
  • Ha ett par extra handskar på dig så känner du dig mer avskärmad.
  • Påminn dig själv om att det här är till för din inlärning och att kroppen donerades helt frivilligt.
  • Se till att du har ätit och druckit innan undervisningen så att du inte svimmar.
  • Ta en paus om du mår dåligt.

Jag tyckte personligen att dissektionerna var väldigt mentalt påfrestande, men oerhört lärorika.

Du kan läsa mer om KIs donationsregister för kroppar här.