Du blev inte antagen – vad händer nu?

Idag publiceras det första antagingsbeskedet för höstterminens högskoleprogram påantagning.se. Det här inlägget är riktad till dig som inte blivit antagen till Karolinska Institutets läkarprogram.

Först och främst – ge inte upp hoppet! De resultat som publicerats idag är för den första antagningen. Den 3e augusti kommer det andra och slutgiltiga antagningsbeskedet, som baseras på det första, men kan skilja sig från det. Det första antagningsbeskedet är ett erbjudande om en plats, som man måste tacka ja till för att få behålla platsen. Det är alltid en väsentlig del av alla antagna som tackar nej till platserbjudandet, och några som missar att svara vilket också innebär att de förlorar platsen. Det är trist för dem, men desto bättre för din del!

På ditt antagningsbesked kan du se på vilken reservplats du har hamnat. Du kan hamna så långt bak som reservplats 20 och ändå ha en god chans att bli antagen i andra antagningen. Det gäller att ha is i magen och hoppas att de som står före dig i reservlistan plötsligt får för sig att hitta sig själv genom att backpacka  i Sydostasien. Eller så kan du gräva av några telefonledningar och hoppas att någon som blivit erbjuden en plats inte längre har internetanslutning. Tror dock att det förstnämnda är mer realistiskt.

Om du inte blivit antagen i den andra omgången den 3e augusti, tycker jag fortfarande inte att du ska ge upp. Även om man tackat ja till en plats efter första urvalet, kan man lämna återbud. Om du vill motivera någon till att lämna återbud kan du få den till att läsa några av mina inlägg i kategorin ‘Studier i fokus’ eller att titta på en av läkarprogrammets gamla tentor. Se till att vara tillgänglig på telefon och mejl i början av hösten utifall att du får ett sent antagningingserbjudande. Kontrollera också att du har rätt kontaktinformation på antagning.se.

Om du ändå inte kommer in, är det inte så konstigt. Läkarprogrammet på Karolinska Institutet är det mest sökta högskoleprogrammet i Sverige och konkurrensen om platserna är stenhård. Sök till vårterminen 2018 istället, då antagningspoängen är aningen lägre, skriv Högskoleprovet, plugga upp dig på Komvux, sök via PIL. Eller backpacka i Sydostasien för att hitta dig själv. Jag önskar dig lycka till oavsett.