Fest på KI – Allsång på MF

En viktig del av sittningarna på Medicinska Föreningen är allsång. På varje sittning för man ett häfte med programmet för kvällen och en samling texter till låtar som kan komma att sjungas under kvällen. De sjungs sällan i kronologisk ordning och man brukar inte hinna med alla. Spännvidden på allsången är bred; det är allt ifrån dryckeslåtar till snapsvisor till nationalsången omskriven till att handla om att dricka. Sångerna brukar sjungas efter ett tempo eller på toastmasterns begäran. Efter sjungen sång skålar man och försöker låtsas som att ens trumhinnor fortfarande är hela efter att ha hört sådär 200 medicinstuderandes falsksång. Öronproppar är ett hett tips.

Här är några exempel på låtar som ofta sjungs på sittningarna:

”Bordeaux, bordeaux” – Handlar om en alkoholiserad fader och missbruk bland barn. Egentligen ganska deprimerande, men sjungs i snabbt tempo för att man inte ska bli för bedrövad av dess innehåll.

”Det var i vår ungdoms fagraste vår” – En tacklåt som sjungs efter ett framträdande. Först sjunger publiken, sedan sjunger den framförande, därefter sjunger alla tillsammans. Avslutas med en skål.

”Feta fransyskor” – Avslöjar hur ohygienisk destilleribranschen är, om man anser att låttexten till en dryckesvisa är en trovärdig källa.

”Jag har aldrig varit på snusen” – Börjar oskyldigt, slutar med en smutskastning av Handelshögskolan i Stockholm och/eller KTH.

”O gamla klang och jubeltid” – Egentligen en vacker sång med djup innebörd, men eftersom den alltid sjungs allra sist på alla sittningar går detta förlorat. Det är under denna sång man häller i sig sin punsch och försöker att inte hulka av smaken.

”Porthos visa” – Inleder nästan alla sittningar. Handlar om älgar och hästridning i Storbritannien.

”Siffersången” – En av få visor (den enda?) som inte handlar om vätska. Bara en massa siffror i snabb följd, så det gäller att hålla tungan rätt i mun. Brukar kombineras med en eller två omstarter där man sjunger den allt snabbare och snabbare.

”Stad i ljus” – Egentligen inte en sittningsvisa, men den här omtyckta Tommy Körberg-låten spelas alltid allra sist på alla eftersläpp.

”Uti vår mage” – En skändning av en av de mest omtyckta svenska folksångerna. Byter ut ursprungstexten mot en massa diagnoser som är svåra att uttala.