Fråga: Hitta bostad i Stockholm

Pendling är något man får räkna med när man flyttar till Stockholm.

En av de vanligaste frågorna jag får är: ”Hur hittar man studentbostad i Stockholm?” Mitt svar ärliga svar är att det är svårt. Typ svårare än att komma in på Karolinska Institutets läkarprogram. Stockholms bostadsmarknad är ökänd för att vara dålig för köpare och hyrorna för studenter är högre än någonsin

Men även om du inte är en arvtagerska som har miljoner i överskott eller en farsgris som vill bo hemma, finns det sätt att få tak över huvudet i Stockholm. Här kommer mina bästa tips för dig som vill hitta bostad i Storstockholm:

1. Var – Ta reda på var i Stockholm du vill bo. Ju längre bort från innerstan, desto lägre är söktrycket på bostäder. Istället för att utgå från det faktiska avståndet, titta på förbindelserna med lokaltrafiken. Bor man precis bredvid pendeltåget eller tunnelbanan känns avståndet inte så farligt. Sedan får man räkna med att det kanske kommer ta 45 min enkel väg till skolan.
  2. Vad – Ta reda på vad du kan tänka dig att bo i. Hur mycket utrymme behöver du? De minsta ettorna i Stockholm är ca 18 kvadratmeter. Vill du ha utsikt eller kan du tänka dig att bo på bottenplan? Ju närmre marken, desto lägre söktryck.
  3. Vem – Vem letar du bostad åt? Bara dig själv eller någon medboende? Ett par kan dela en etta, men är man bara vänner kanske man vill ha mer eget utrymme.
  4. Hur – Hur vill du bo? I egen bostad, eller kanske kollektiv? Korridor eller inneboende? Under mina två år i Stockholm har jag faktiskt prövat på alla dessa bostadsformer och de har både för- och nackdelar. Att bo i korridor eller kollektiv är oftast billigare. Samtidigt är det generellt mindre stökigt och högljutt att bo som inneboende. Egen lägenhet ger dig mest självständighet, men det kan också bli lite ensamt – särskilt eftersom lägenheter är lättast att hitta långt ifrån innerstan.
  5. Ekonomi – Hur ser din ekonomi ut? Om du inte har bott själv tidigare kan det vara svårt att veta hur stora dina levnadskostnader är. Söker du CSN-bidrag och -lån kommer du ha en inkomst på cirka 10 000 kr/mån. Grovt skattat kommer du lägga 3 500 kr/mån på mat, shopping och underhållning. Då har du 6 500 kr/mån att lägga på bostad utan att gå back. För det priset kan du få fina objekt hyfsat nära stan – om du stått i studentbostadskön tillräckligt länge, typ 3 år.

Så ställ upp dig i bostadskön så snart som möjligt, vinn på lotto och lär dig att pendla effektivt. Eller förbättra din relation med dina föräldrar så du slipper flytta överhuvudtaget.