Fråga Energibollen: Inläsning till skolstart?

Skolstarten närmar sig med stormsteg. Det är bara 2 veckor kvar och jag är säker på att många av er amphioxer känner hur stressen börjar bli påtaglig. Därför tänker jag ta upp en fråga jag fick för ett tag sedan: Finns det något man borde läsa in för att förbereda sig inför läkarprogrammets start?

Mitt korta svar: Nej. Trots att det finns en hel lista på saker man borde läsa in inför skolstart på Karolinska Institutets intranät och att det rekommenderas i välkomstmejlet, vill jag säga redan nu: ta KIs läsrekommendationer med en stor nypa salt, typ lika mycket salt som det finns i Döda havet.

Visserligen började jag läkarprogrammet direkt efter gymnasiet där jag pluggade naturvetenskapsprogrammet, inriktning natur, men även de flesta av mina klasskamrater som hade ett längre uppehåll sedan de sist pluggade något naturvetenskapligt tyckte att de 6 första introduktionsveckorna räckte bra för att fräscha upp minnet.

Om du ändå känner för att plugga i förväg, kan jag rekommendera att kolla lite på Khan Academy’s videor om organisk kemi och cell- och molekylärbiologi. Läkarprogrammets första termin är en upptakt – första avsnittet heter bokstavligen ’Upptakt’ – så oroa dig inte om du tycker det känns lite slappt i början. Jag lovar att helvetet kommer så småningom.

PS. Jag har inte glömt bort min serie om medicinsk könsbestämning – mer kommer snart! Just nu har jag bara inte haft tiden att göra den efterforskning som sådana inlägg kräver och förtjänar.