Fråga: Hinna plugga till omtenta och nästa tenta

Hej,

Först och främst: trevlig blogg!

Sen tänkte jag fråga om du har bra tips på hur man ska hinna plugga till omtenta samtidigt som man läser nästa termins kurser? Har för mig att du i ett inlägg berättade att du haft lite omtenta men att det gått bra ändå.

Spontant känns det ju som att man vill hitta en balans mellan att hinna repetera gamla kursen samtidigt som man inte vill hamna för mycket efter i den terminen man går.

Tacksam för tips!

Bra och klurig fråga. Om jag hade det perfekta svaret och lösningen på det hade jag varit alldeles för upptagen med att tjäna feta stålar på att hålla motivationsföreläsningar om studieteknik för att svara överhuvudtaget – vilket jag uppenbarligen inte är.
Det här beror ju lite på hur stor tentan man behöver resta är, och hur stor nästa tenta man behöver skriva är.
Om båda är terminstentor, som läkarprogrammets första två tentor DFM1 och DFM2 är, är det inte så farligt. Skriver du ordinarie DFM1 i januari, måste du resta den i mars – då har du ändå gott om tid kvar tills du måste skriva ordinarie DFM2 i juni. I detta fall skulle jag rekommendera att du först fokuserar på att klara av din rest, och sedan ser till att komma ikapp.
Har du tur i oturen och kuggar en tenta i slutet av vårterminen, brukar resttentamen vara i augusti. Då kan du plugga ostört hela sommaren.
Om det är lite mindre tentor, som kanske motsvarar 2 månaders plugg, skulle jag rekommendera att du fokuserar på den nuvarande kursen och börjar på din resttenta efter skolan 2 veckor innan du ska skriva den. Kurserna på läkarprogrammet är designade för att de ska bygga på varandra i information, så ibland är det så att saker faller på plats först när man påbörjar nästa kurs, i tid till att man ska skriva resttentamen. Jag brukar inte se det som helt separata tentor, utan tentor som kompletterar varandra.
Känns det omöjligt att hänga med på den nya terminen samtidigt som du pluggar till resttentamen skulle jag rekommendera att du fokuserar på resttentamen men ändå går på alla obligatorier på den nya terminen (dvs seminarier, grupparbeten, demonstrationer).