Fråga: Praktik och val av sjukhus

Hej!
Jag undrar hur många veckor praktik man har på läkarprogrammet i varje termin? Preklin* håller väl på till termin 4, och sen är det mer praktik eller hur ser det ut? 🙂Tack för en intressant blogg! Antar att det både är dag, kväll och natt på praktikplatserna? Kan ni önska vad för avdelning ni vill hamna på?

Hej!

Vilken bra fråga. I och med att jag bara går termin 5 så har jag bäst koll på de tidigare terminerna.

Under termin 1-4 så har man praktik ungefär 1 gång i månaden på en vårdcentral någonstans inom Stockholms län. Det här kallas ”PV-dag” (PV = primärvård). Vårdcentral får man inte välja själv. Mer exakt hade vi 2 PV-dagar på termin 1, 4 på termin 2, 4 på termin 3 och 3 på termin 4. Du kan hitta mer information här.

På termin 5 börjar vi få göra praktik på sjukhus. Då får vi välja mellan Nya Karolinska Solna, Huddinge Sjukhus, Danderyds Sjukhus och Södersjukhuset i Stockholm. Sjukhusvalet utgår från ett lottsystem, där alla får sina förstahandsval av sjukhus ända tills platserna på sjukhuset tar slut – då får man sitt andra-, tredje- eller till och med fjärdehandsval. Ju högre lottnummer, desto större risk att man hamnar på ett annat sjukhus än det man önskade. Lottsystemet är helt slumpmässigt och det är endast i vissa undantagsfall man kan få förtur – exempelvis om man har små barn, någon särskild sjukdom eller funktionsvariation.

I valet av sjukhus spelar egentligen ens egen resväg till sjukhuset och ens umgängeskrets störst roll – utbildningen på sjukhusen är ändå likvärdig och följer samma läroplan från Karolinska Institutet. Det finns viss variation i hur nöjda studenterna är på de olika sjukhusen och hur stor andel som blir godkända på tentorna, men inte så stor variation att det är statistiskt intressant. Jag skulle rekommendera att välja det sjukhus som ligger närmst om man vill slippa lång pendling, eller det som ens kompisar väljer om man känner att det är viktigt – resten är sekundärt.

Tillbaka till praktiken på termin 5: Det är då 3-veckor långa praktikperioder på olika avdelningar på sjukhuset. Det är för det mesta dagspass, med undantag för främst akuten. Vi får inte direkt välja vilken avdelning vi hamnar på – det är obligatoriskt och viktigt att få erfarenhet av de olika sjukhusavdelningar som finns. Jag är inte 100% säker på hur det ser ut på senare terminer, men jag misstänker att upplägget är någorlunda liknande då också. Man fortsätter vara på det sjukhus man valde till termin 5 ända fram till termin 9, då man får göra ett nytt sjukhusval. De flesta väljer då samma sjukhus som de redan har varit på.

Hoppas det här svarar på dina frågor någorlunda!

* Preklin (preklinisk) syftar till de fyra första terminerna på läkarprogrammet i Sverige. Dessa terminer fokuserar på teorin bakom medicinvetenskapen och har inte så mycket praktiska moment – därav ”pre” före ”klin” kliniken. På de senare terminerna ligger fokus på tillämpning av medicinvetenskap i verkligheten – dessa kallas de kliniska terminerna.