Internationella Mansdagen: Prostatacancer, självmord, alkoholism och sexuellt våld

Den 19 november varje år infaller den så kallade ”Internationella Mansdagen”. Många av er kanske inte känner till den, eftersom den är relativt ny och inte erkänns av Förenta Nationerna (än) – ta en titt på Wikipedia-sidan isåfall. Men eftersom jag är läkarstudent, tänker jag inte dröja kvar i en diskussion kring huruvida ”IMD” bör erkännas eller inte. Låt oss istället titta på några medicinska frågor som berör män*.

* Begreppet ”man” används generaliserande i detta inlägg för att beskriva personer med cis-manliga fysiska och fysiologiska karakteristika. För en längre diskussion om vad ”man” innebär från en medicinsk synpunkt, kika på mina blogginlägg om ”Hur många kön finns det?

• Prostatacancer. Prostatan är en körtel som sitter strax nedanför urinblåsan och som spelar en viktig roll vid samlag, då vätskan prostatan producerar blandas med sperman för att spermierna ska nå fram till ägget. Prostatan är stor som en kastanj, men när män blir äldre (oftast 50+) kan prostatan bli större. Den kan bli så stor att den trycker emot urinblåsan och gör det svårt att kissa när man vill och inte kissa när man inte vill. Att prostatan växer behöver inte vara farligt – i många fall kan det vara en benign prostatahyperplasi, men i otursfall kan det vara prostatacancer. Eftersom prostatacancer är den vanligaste cancerformen i Sverige, men har väldigt god prognos om den upptäcks tidigt, är det viktigt att kontakta sin vårdcentral om man misstänker prostatacancer. Då får man svara på lite frågor om hur ens kissande och erektion fungerar (lite jobbigt att svara på, men viktigt för läkaren att veta!), ta ett blodprov (PSA) och genomgå en per rektum där läkaren känner på prostata genom anus. Per rektum är inte trevligt för någon av parterna, men vet du vad? Att gå omkring med en odiagnosticerad prostatacancer är ännu mindre trevligt.
  • Självmord och psykisk hälsa. Dubbelt så många män som kvinnor begår självmord, även om självmordsförsök är vanligare bland kvinnor. Det är inte helt klarlagt varför det ser ut så här, men mycket pekar på att män mer sällan pratar om sina självmordsplaner och därför inte hinner upptäckas i tid. Det här kanske den mest drastiska konsekvensen av tystnadskulturen kring mäns psykiska hälsa. Män söker mycket mer sällan än kvinnor psykologiskt stöd och pratar inte heller med varandra om sitt mående. Internationella Mansdagen är ett perfekt tillfälle att prata om mäns känslor!
  • Alkoholism. Det är mycket vanligare att män missbrukar alkohol än kvinnor – var 5:e vuxen man dricker för mycket alkohol. Alkoholism är tyvärr en folksjukdom som ofta förbises av både drabbade och läkare, men den kan ha förödande konsekvenser på hälsan, för att inte tala om tillvaron. I 60% av alla fall av misshandel är gärningsmannen alkoholpåverkad och för stor alkoholkonsumtion är en riskfaktor till massvis av sjukdomar (tentatips: chansa alltid på att alkoholbruk är en riskfaktor oavsett sjukdom). Jag som festande läkarstudent ska inte predika, men jag föreslår att du gör Systembolagets alkoholtest ”Alkoholprofilen” här för att få reda på om dina alkoholvanor är något du borde oroa dig för.
  • Sexuellt våld. Det är 7 gånger så många kvinnor som män som utsätts för sexuellt våld, men det betyder inte att vi ska bortse från de övergrepp män utsätts för – ungefär 0,4% av män uppger att de har utsatts för sexualbrott. Tidigare har våldtäktsmottagningar bara varit öppna för kvinnor, men nu har allt fler svenska sjukhus öppnat upp för män och folk av diverse könstillhörigheter. Mitt hemsjukhus, Södersjukhuset, var det första att göra så, och det var så sent som 2015. Men lika viktigt som det är att diskutera män som offer, är det att diskutera män som förövare. 96% av alla sexuella brott begås av män. Målet är såklart inte att det ska vara en jämn könsfördelning bland våldtäktsmän, men det kan vara värt att fråga sig varför män har lättare för att begå sexuella brott än kvinnor.

Det finns såklart många fler aspekter av mäns hälsa som är värda att diskutera. Här är några bra länkar att titta på:

• Movember SverigeEn politiskt och religiöst fristående välgörenhetsorganisation som propagerar mäns hälsa.
  • MansjourenEn organisation grundad i Stockholm, men som har kontor omkring i landet. Du kan både hjälpa och få hjälp här.
  • Brottsoffermyndighetens nya kampanj ”Frivilligt sex”. Ett bra ställe att hitta mer info om sexualbrott och vad som räknas som samtycke.
  • Men’s Healths guide till hur man gör ”No Shave November” rätt. Även om man kan säga att Men’s Health ibland ger lite… ogrundade råd emellanåt, tror jag med min begränsade personliga erfarenhet att det här är en rimlig guide. Jag kan stötta i periferin genom att låta bli att raka mitt kroppshår.
  • The Man Who Has It All” på Twitter. Ett lättsammare och mer humoristiskt perspektiv på mäns hälsa och situation i det västerländska samhället.