#Nobel2k17: Live från presskonferensen för fysikpriset

Nobelpriset i fysik tillkännagavs för lite mer än en vecka sedan och gick till några av de som möjliggjorde den första observationen av gravitationsvågor – Rainer Weiss, Barry Barish och Kip Thorne. Genom Medicinska Föreningens studenttidning Medicor Magazine fick jag en plats på presskonferensen. Eller jag skulle ha fått det om jag hade hade kommit i tid. Istället sprang jag flåsandes in i salen där alla andra pressackrediterade redan befann sig och ställde mig där det fanns bäst med utrymme – alltså precis i vägen för alla kameror. Detta ledde till en del mer eller mindre milda undanfösningar och jag hamnade till sist precis bredvid ingången. Som tur var, var presskonferensen lite fördröjd då kommittén samtalade med en av pristagarna på telefon, så jag hann starta upp min live-rapportering i tid. Samma upplägg som sist – kommentarer på ett Facebook-inlägg allt eftersom presskonferensen fortskred.

11.51 Viktiga människor har satt sig [längst fram vid det formella bordet]. Har fortfarande fel på min ena kontaktlins så ser inte vilka de är. De tillhör Nobelkommittén [varför skulle de annars sätta sig längs fram?].

11.52 En av pristagarna är med på telelefon!!

11.53 Eller inte. Han har inte sagt något än.

11.54 Kanske lagt på? Dyrt med utrikessamtal.

11.55 Årets pris gå till Rainer Weiss, Barry Barish och Kip Thorne.

11.56 [För deras bidrag till observationen av] gravitationsvågor.

11.57 Imponerande, herren i mitten [Nobelkommittén] annonserade vinnaren inte bara på svenska och engelska, utan också tyska och franska. Har inget spydigt att säga för en gångs skull.

11.58 Professor Olga Bottner intar golvet. Bokstavligen.

11.59 Hon citerar Star Wars. Älskar det redan. På dem Olga! [Osäker på varför jag skrev så.]

12.00 Snygg datorpresentation. Se och lär, ni KI-föreläsare. [Här kom spydigheten tillbaka.]

12.07 Doktor Weiss är på telefonen och på gott humör!

12.08 Och påklädd. Han var tydligen inte det när de ringde?

12.09 I och för sig är det typ 5 på morgonen där han är [USA]. Och vi alla vet att det är hälsosamt att sova naken [gör vi?].

12.10 Åh nej. Jag ska inte spekulera om en Nobelpristagares nakenhet. Förlåt. Det här är värre än ”mensgenen”.

12.14 Professor Weiss fick frågan om vad han tror gravitationsvågor kan användas till i framtiden. Kan de jämföras med röntgenvågor i dess applikationer?

12.15 Hör mest brus till svar. Dålig telefonlinje. Pinsamt.

12.16 Höre bara enormous amount… [brus] Applied right now… [brus] Looking at the effect on the universe… [brus] Very directly… [brus] Fascinating idea of gravitational waves… [brus]

12.17 Om jag ska vara ärlig tror jag inte jag hade fattat ens om jag hade hört allt. Men professor Weiss har en trevlig röst iallafall.

12.18 Slut på det roliga. Frågor till panelen? Nej. Pinsamt.

12.19 Men såklart rusar alla fram för att få enskilda intervjuer.

12.20 Pfft. Inga applåder heller. Tycker åtminstone professor Bottner förtjänade en.

12.21 Tror jag är i vägen för TV4.

12.22 Haha, tänker inte flytta. Public Service for life!

12.23 Okej, nu ställer sig reportern demonstrativt med ryggen framför mig. Måste nog röra på mig.

Det här var alltså mina intryck från presskonferensen, med lite tillagda kommentarer på mina kommentarer i efterhand inom kantig (?) parentes. Det här blir också mitt sista Nobel-inlägg på ett tag, då jag inte ännu vet hur involverad jag får vara i själva festligheterna och föreläsningarna i december [hej, KI-chefer, ni vet hur gärna jag vill! Trots mitt lilla kritiska Nobel-inlägg. Men se det från den ljusa sidan – jag skulle bidra massivt till mångfalden!]