Så klarar du termin 7 av Karolinska Institutets läkarprogram

Så klarar du läkarprogrammet: del 8 av 12. Jag började läkarprogrammet för 5 år sedan, direkt efter att ha pluggat naturvetenskapsprogrammet på gymnasiet. De här råden är därför mest tillämpliga på unga nördar med sparsam livserfarenhet som går det 5,5-åriga läkarprogrammet, inte det nya 6-åriga.

Termin 7 är ökänd som ”kirurgterminen”. Kanske för att den sprättar upp drömmen om ett privatliv i tusen bitar. Termin 7 har mer obligatorisk närvaro än någon annan termin på läkarprogrammet och det är inte ovanligt att vara schemalagd 07.15-16.30. Att ha en 9 timmars lång praktikdag kan vara mer krävande än ett 9 timmars arbetspass. Så hur ska du göra för att klara dig igenom kirurgterminen med minimal ärrvävnad?

• Anpassa ditt schema. Om läkarprogrammet inte redan var din huvudsakliga sysselsättning, kommer det vara det nu. Det är extra viktigt att prioritera återhämtning på fritiden under den här terminen så var inställd på att dra ner på dina fritidsaktiviteter inför den.
  • Plugga på kliniken. Har du dötid i väntan på en operation, kan det vara smart att passa på att göra instuderingsfrågor. Jag brukade alltid se till att ha seminarieuppgifterna utskrivna och en penna med mig på mina placeringar så att jag kunde ta fram dem snabbt och enkelt.
  • Stanna inte längre än du behöver. Om det är en operation som dröjer, särskilt om det är ett ingrepp som du redan fått se, är det helt okej att fråga om du kan få gå hem. De allra flesta handledare har förståelse och kan själva minnas hur det var att vara student.
  • Svimma inte på operationen. Det är inte ovanligt att man blir lite knäsvag om man står upp länge och tittar på en operation, särskilt om den är blodig och man sovit och ätit för lite. Bästa sättet att undvika blodtrycksfall är att ha på sig stödstrumpor (jag älskar stödstrumpor och rekommenderar det starkt till alla), komma ihåg att dricka mycket vatten och be om att få sitta ner så fort du känner dig svajig.
    • Bonus: Leta reda på klinikens vilorum och ta en tupplur om du har en håltimme.
  • BEVARA STERILITETEN!! Det är väldigt viktigt att hålla det rent och sterilt på operation för att undvika vårdorsakad infektion, särskilt om det är ett protesingrepp. Gröna läkarstudenter är operationssjuksköterskans värsta mardröm, för de klampar omkring och pillar på allt och smutsar ner. Gör dig inte osams med op-syrran och håll fingrarna i styr.
    • Bonus: Om du har långt hår som jag, se till att hitta en håruppsättning som gör att du kan täcka allt hår under operationshättan, annars kanske en op-syrra kommer och rycker loss hårstråna som är utanför. Ja, det hände mig på riktigt.

Jag tyckte termin 7 var en väldigt lärorik och rolig termin även om den var rent logistiskt påfrestande!