Skolstart och nollning i pandemitider: Vad är annorlunda?

Välkommen till första dagen på höstterminen 2020! I år är introduktionen för nya läkarstudenter annorlunda från hur den brukar vara. Här är några förändringar under den här terminen som främst berör nya läkarstudenter.

• Välkomstdagen. I vanliga fall bjuds nya studenter på KIs alla program och kurser till en frivillig välkomstdag i Aula Medica. Jag skulle starkt rekommendera att gå dit, om inte bara för fikat och goodiebagsen. I år hålls välkomstdagen online den 4e september kl 13.30. Länk här.
  • Studentkårernas aktiviteter. Det finns två studentkårer på KI, Medicinska Föreningen (MF) och Odontologiska Föreningen (OF). Båda finns till för alla studenter, men Medicinska Föreningen riktar sig något mer till läkarstudenter. I vanliga fall håller Mottagningsutskottet i en massa aktiviteter för nya studenter, men de har begränsats i år. Du hittar mottagningsschemat här.
    • Amphioxen. Amphioxen är huvudmomentet i MFs mottagning och består av en poängjakt under dagen och en stor sittning under kvällen. I år ersätts Amphioxsittningen av en mindre temasittning. Här har jag skrivit mer om Amphioxen och sittningar på KI.
  • Läkarkollot. I vanliga fall ordnas en övernattning för nya läkarstudenter i början på terminen. Inte i år. Läs mer om hur läkarkollot brukar vara här.
  • Föreläsningar. Föreläsningarna hålls på distans, främst via Zoom. Vissa är förinspelade och ligger uppe på KIs nya intranät Canvas.
  • Tentor. Tentorna kommer ske på distans via dator.
  • Undervisning i små grupper. Kan fortfarande ske. Det varierar från kurs till kurs, moment till moment.
  • Praktik/verksamhetsförlagd utbildning. Hålls helt som vanligt, med förutsättningen att du som deltar är fullt frisk. Vill du läsa mer om hur praktiken ser ut på termin 1, läs här.
  • Munskydd. Kan behöva användas i  KI:s lokaler där fysisk distansering inte är möjlig. Tydligare riktlinjer kommer dyka upp på KIs hemsida.

All information rörande Covid-19 för studenter vid Karolinska Institutet hittar du på Covid-19-portalen. Den uppdateras löpande så viss info i det här inlägget kan utdateras efter hand!