Tema #yrkesroll: Att gå från läkarstudent till läkare

Under februari månad kommer jag och de andra digitala studentambassadörerna för Karolinska Institutet blogga på temat #yrkesroll.

Temat handlar om hur man växer in i sin yrkesroll under utbildningens gång. Läkare är ett yrke som allmänheten ofta har en väldigt tydlig uppfattning om vad det innebär, men hur går man från läkarstudent till läkare? På pappret så är det läkarprogrammet som avgör skillnaden, men utvecklingen sker gradvis under de 5,5 åren utbildningen tar. Även om jag har mindre än ett år av utbildningen – och kommer att jobba som vikarierande läkare redan i sommar – kan jag ibland känna mig överväldigad av allt ansvar en läkare har. Andra gånger känner jag mig superkaxig och bekväm i rollen.

Se till att spana in mina och mina bloggarkollegors inlägg i februari för att läsa mer om att växa in i sin #yrkesroll.