#utantystnadsplikt: Vad har egentligen hänt?

Bild hämtad från Sveriges Radio

Idag, den 8:e mars, är det Internationella kvinnodagen. Därför vill jag ta upp #utantystnadsplikt och #metoo igen.

För ungefär ett halvår sedan svepte en våg över sociala medier. Kvinnor runtomkring i hela världen började dela med sig av sina upplevelser och erfarenheter av sexuella trakasserier, könsdiskriminering och kvinnohat på sociala medier under den samlande hashtaggen #metoo. I Sverige bildades det svallvågor och hittills har så många som 65 upprop inspirerade av #metoo skapats. Läkarnas upprop, med hela 10 400 underskrifter, är fortfarande det största av dem och kallas #utantystnadsplikt.

Men vad har allt det här lett till?

• Publicitet och uppmärksamhet. Personer i maktpositioner har insett att det här är något som är värt att diskutera. Ett tecken på det här är att den prestigefyllda tidskriften TIME utnämnde ledarna i #metoo-rörelsen till ”Person of the Year”.
    • Värt att nämna är att 2016:s ”Person of the Year” var USA:s president Donald Drumpf. Drumpf har ironiskt nog kritiserats flertalet gånger för att ha begått sexuella trakasserier och övergrepp.
  • Utbildning och upplysning. Flera tidningar och TV-program har diskuterat förebyggande av sexuella övergrepp. Du kan hitta en bra guide till hur man inte begår trakasserier här. På Karolinska Institutet kommer en föreläsning om detta hållas nästa vecka.
  • Omvärdering av värdegrunder. Allt fler företag, organisationer och myndigheter har uppdaterat sina värdegrunder för att ta ett tydligare ställningstagande emot sexuella trakasserier och könsdiskriminering. Du kan läsa vad Karolinska Institutet säger om det här.
  • Politik. Representanter från de olika uppropen haft möten med Sveriges jämställdhetsminister. Lokalt har olika företrädare haft möten med landstingen. I vintras lade regeringen fram ett förslag på en ändrad samtyckeslag som har arbetats fram med #metoo i åtanke.
  • Mobilisering. Tidigare i veckan publicerade de svenska #metoo-uppropen en debattartikel som ställer krav på aktion från riksdagens håll. Artikeln har fått ett stort genomslag på internet och visar att vågen inte lagt sig än. Dessutom går årets 8:e mars-demonstration i Stockholm under parollen ”Aldrig mera tyst”. Vill du gå med? Demonstrationen går av stapeln kl 17.30 på Norra Latin.

Det finns fortfarande gott om utrymme för förbättring, men nu har processen i alla fall startat.

Du kan hitta mina tidigare inlägg om #utantystnadsplikt och #metoo här.