Utbyte: Mina första intryck av Heidelberg

Drygt en månad av mitt Erasmusutbyte i Heidelberg, Tyskland är nu avklarad. Här kommer de intryck jag samlat på mig de senaste 33 dagarna sammanfattade i punktform för er bekvämlighet.

• Tyska fjärrtåg är ofta sena. Resan från Frankfurt (dit jag flög från Arlanda) till Heidelberg skulle gå på 40 minuter – det tog sådär 1 h och 40 min.
  • Kontanter är att föredra. Möjligheten till att betala med kort är begränsad till större affärer och restauranger. Kontanter behövs till mycket annat och är oftast smidigare att betala med.
  • Universitetsbyråkratin är komplicerad. När jag anlände behövde jag skriva in mig på Heidelbergs universitet. Problemet var att de har ytterst begränsade besökstider och höll till på ett campus på andra sidan av staden från universitetssjukhuset där jag hade praktik. Dessutom anlände jag utanför ordinarie terminstider (som är vinter- och sommartermin, istället för vår- och hösttermin), vilket förvirrade universitetsadministratörerna som skulle skriva in mig.
  • Studentlivet är dött i februari. Det är för att vinterterminen håller på att ta slut och lovet mellan terminerna börjar. Det kan vara lite tråkigt och ensamt om man åker på utbyte själv. Som tur var är en av mina klasskamrater med på samma utbyte, så vi har underhållit varandra i februari. Nu framåt mitten av mars har studentlivet kommit igång igen och det finns ett bra utbud på Studierendenwerk Heidelberg.
  • Tyskland är lite billigare än Sverige. Tydligast märker man det på restaurangpriserna. Tyvärr är Svenska kronan är inte så stark just nu, så det kanske ändå går på plusminusnoll när jag växlar till Euro.
  • Det finns alltid lakto-ovo-vegetariska matalternativ. De är dock lite dyrare och lite mindre välsmakande än köttalternativen. Att hitta vegansk mat är lurigare, även om det inte är en omöjlighet.
  • Heidelberg är en väldigt vacker stad. Som ni kanske ser på fotot ligger Heidelberg vid floden Rhen (Neckar) omgiven av skogsklädda berg. Innerstaden är fylld av gamla byggnader och har flera gågator och bra shopping.
  • Folk i Heidelberg är relativt utåtriktade. Det är inte ovanligt att få ögonkontakt med och prata med folk på spårvagnen.
  • Heidelbergs lokaltrafik är välfungerande. Det går gott om spårvagnar, pendeltåg och bussar under morgonen, dagen och eftermiddagen. Framåt sena kvällen, efter 21, går lokaltrafiken mycket mer sällan och slutar gå vid midnatt. Det finns enstaka nattbussar, men de går kanske 2 gånger mellan 00 till 05.
  • På söndagar är alla butiker stängda. Inte ens mataffärerna är öppna. Däremot är restauranger, caféer och gym fortfarande öppna.

Sådär. En tredjedel av mitt utbyte uttryckt i 405 ord. 407.