Välkommen till KI – VT18:s upplaga

Nytt år, ny termin, nya amphioxer… Välkommen till KI, alla nya studenter! Och välkommen tillbaka alla gamla studenter – en termin närmare examen!

Orkar man scrolla tillbaka i den här bloggen kan man hitta många fina inlägg om hur det är att börja plugga på Karolinska Institutet. Orkar man inte göra det, kommer här en sammanställning av några av mina inlägg som riktas till er amphioxer:

• Har KI ett studentliv? Ja, mot förmodan. Hittills har jag mest skrivit om festerna på KI, som självklart ingår i studentlivet, men det finns mycket mer än så! Kanske kommer jag skriva om det i ett kommande inlägg? Du kan hitta det jag skrivit hittills under kategorin ’Studentliv i fokus’. Ett första festinlägg finns här.
  • Vad är en amphiox och vad gör man på Amphioxdagen? Kort sagt är amphiox benämningen för nya studenter på KI. Man slutar vara amphiox efter man deltagit i Amphioxspelen och blivit accepterad som fullvärdig medlem i Medicinska Föreningen på Amphioxgasquen. Läs mer här.
  • Vad kan man förvänta sig på KI:s läkarprogram? Lite allt möjligt faktiskt, typ pysselverkstad, kanelbullar och skönlitteratur. Särskilt under första terminen. Läs här.
  • Vad är egentligen skillnaden mellan Karolinska och Karolinska? Det ena är ett sjukhus, det andra är en högskola/forskningsinstitution/myndighet – men vilken är vad? Jag själv är fortfarande inte hundraprocentigt säker, men du kan läsa min uppfattning om skillnaderna här.

Jag hade faktiskt nöjet att träffa några av er nya studenter på Infopuben i fredags. Infopuben är en ”after school”-pub som hålls första fredagen av varje termin där Medicinska Föreningens olika utskott visar upp sig och försöker rekrytera nya medlemmar. Jag blir alltid fruktansvärt glad och smickrad när folk berättar att de läser min blogg! Skönt att veta att det inte bara är min mamma liksom.

Var du på Infopuben i fredags, kan du ha sett en liten tjej springa runt med en gigantisk kamera (ibland två) – det var det mig du såg. Kul att ses och välkommen till KI återigen!