Vårbalen: Förrätt men ändå lite fel

Den värsta middagsgästen som finns är gourmanden med galet många matpreferenser och/eller allergier. Näst efter hen som ingen egentligen bjöd men som kom ändå. Jag är (åtminstone) en av dessa.

17.39 Anländer till Medicinska Föreningen och möts av levande stråkmusik i entrén tillsammans med ett sorl av röster från studenter, alumner så väl som lärare och anställda. Anmäler min ankomst och berättar att jag är glutenfri vegan med allergi mot soja, nötter, baljväxter, rödvin och tomater. Har dock stark preferens för champagne och ostron (som anses veganska då de inte har något medvetande). Personalen svarar med att de kan erbjuda lakto-ovo-vegetariska rätter. Jag ger med mig för att min största måltid idag har varit sur yoghurt med osötade cornflakes.

17.40 Lastar av mig all min packning i garderoben; resväska, ryggsäck, kappor, till och med gardinstång. Höjda ögonbryn från garderobspersonalen.

17.41 Jag börjar livestreamen och kommenterar på knagglig engelska, då Medicinska Föreningen strävar efter att nå ut internationellt och internationellt = engelska. Mousserande serveras i höga glas, och eftersom det är en fin tillställning är glasen faktiskt glas och inte plast som de brukar vara på sittningarna. Nackdelen med äkta glas är att det är svårare att göra sig av med dem för att få en till fördrink. Inte för att det stoppade vissa av mina klasskamrater.

18.03 En trumpet ljuder och minglet tystnar. Kvällens toastmaster meddelar att alla som inte sitter vid honnörsbordet får lov att gå in i aulan. Det är bordsplacering som gäller och varje bord är uppdukat med ljusgröna linnedukar, rosa servetter och massiva ljusrosa blomsterarrangemang. Kandelabrar brinner med levande ljus och dukningen är omsorgsfullt placerad. Jag är mäkta imponerad, särskilt jämfört med de flesta andra sittningars plast och papp.

18.07 När vi vanliga dödliga hittat våra platser skrider hedersgästerna in och sätter sig vid det långa honnörsbordet som går tvärs genom salen. Bland hedersgästerna är delar av KIs ledning; vikarierande rektor, professorer. Även MFs presidium och ordförande för SSCO sitter där. På något sätt har en av mina klasskamrater också lyckats få plats vid bordet. Är inte alls avundsjuk.

18.20 För att vi ska förstå att banketten har börjat blåser toastmastern i sin trumpet tre gånger och en handfull välkomsttal hålls, de flesta riktade till honnörsbordet.

18.50 Välkomsttalen håller fortfarande på och jag känner mig extremt välkomnad vid det här laget. Vikarierande rektor Karin Dahlman-Wright har överlämnat en gåva på 40 miljoner kronor till Medicinska Föreningen för renovering av dess lokaler, samt en halv miljon kronor för underhåll de kommande åren. Hoppas att jag också får en sådan mäktig födelsedagspresent när jag fyller 140 år. Med tanke på inflationen är det inte så osannolikt. Kanske att jag har råd med ett par nya löständer då.

19.00 Förrätten börjar dukas av och jag inser med panik att jag inte har hunnit få i mig något av min glutenfulla, icke-veganska förrätt som är fullspäckad med soja, nötter, baljväxter och tomater. God och vällagad är den iallafall, fast det är nog den mesta mat i jämförelse med vad jag brukar äta.

19.05 Ljuset på scenen går igång och en discodänga börjar ljuda från högtalarna. Sorlet tystnar och alla väntar med spänning. Plötsligt blänker något glittrigt till bakom draperierna på aulascenen… vem är på intåg?

Fortsättning följer…