”Varför vill du bli läkare?” – jobbiga frågor som förtjänar jobbiga svar

Sedan jag började på KI:s läkarprogram har jag utsatts för många frågor. Att svara på vilket enzym som är aktivt i glykolysens andra substratfosforylering är inte lätt, men det finns åtminstone ett rätt svar. Svårare är det att svara på personliga frågor som folk ställer för att de faktiskt undrar, eller för att de redan har pratat om vädret och inte kan smita ifrån mig riktigt än.

• ”Varför vill du bli läkare?” För att jag gillar titeln doktorMina intressen har alltid varit väldigt breda, medan jag har pluggat naturvetenskap har jag engagerat mig politiskt och lärt mig språk på fritiden, så jag har länge varit säker på att jag vill ha ett yrke med breda arbetsområden och varierande uppgifter. Som läkare kan man jobba på sjukhus eller i läkermedelsbranschen, starta egen klinik, vara konsult, undervisa, forska eller administrera, och mycket mer. Och dessutom gillar jag titeln doktor.
  • ”Hur kom du in på utbildningen?” Genom dörren. Jag sökte med både betyg och högskoleprov (man söker automatiskt med HP om man skrivit HP), men jag vet inte genom vilken kvot jag togs in. KI har också en intervjukvot, PIL, men den är framför allt för folk som har utbildat sig eller arbetat tidigare. KI:s, och alla andra högskolors, antagningsstatistik finns på UHR.
  • ”Är läkarprogrammet svårt, går det bra?” Allt går förutom nyfödda bebisar. Det är högt tempo, mycket information och emellanåt kämpigt med allt plugg, men jag förväntade mig inte annat. Som tur är finns det bara godkänt och underkänt som betyg och chanser till omprövning.
  • ”Varför valde du att plugga på KI istället för i Lund?” För att Skåne är underrepresenterat på KI. PBL, som jag skrev kort om i mitt inlägg om grupparbeten, används på nästan alla läkarprogram, men i Lund är det en mycket större del än på KI. Här är det mer traditionell undervisning – föreläsningar, seminarier, uppsatser – vilket jag föredrar. Jag gillar också KI:s mångkulturella atmosfär, med alla utbytesstudenter, gästforskare och internationella elever.
  • ”Tycker du om din klass?” Vi är ju 160 personer, så någon står man väl ut med. Har inget mer att tillägga.

Mellan torsdag 8/12 och tisdag 13/12 kommer jag(!) ha ansvar för KI:s officiella Instagram-konto – fulsnygga bilder och ökentorra bildtexter utlovas.