#yrkesroll: Hur pillar jag på patienter på ett proffsigt sätt?

#yrkesroll är det gemensamma temat för februari 2021 på Karolinska Institutets studentbloggar. Du hittar fler studentbloggar här. Tidigare års teman har varit #proffsutbyte och #studentstress.

Läkare behöver undersöka sina patienters kroppar ordentligt. Ibland kan det innebära att de måste röra vid patienterna på ganska konstiga sätt; klämma på pungar, stoppa fingret i ändtarmen, lyfta på bröst, skära i hud, med mera. Som läkarstudent behöver man vänja sig vid de här undersökningarna – de kan vara minst lika obekväma för oss som för våra patienter (åtminstone mentalt!).

Så hur vänjer man sig vid att utföra de här väldigt intima undersökningarna?

1. Be om noggranna instruktioner från din handledare innan du börjar. Ibland händer det att handledaren bara snabbt säger att ”läkarstudenten ska också undersöka patientens mage” utan vidare förklaring. Det är mycket stelare att göra en jobbig undersökning utan att veta exakt hur du ska göra, så be handledaren att berätta hur och varför du ska göra undersökningen.
  2. Be läkaren eller någon annan vara med i rummet under undersökningen. Under de tidigaste terminerna så har läkarstudenter alltid sällskap av sina handledare i patientmötena, men redan från termin 5 kan man börja få undersöka patienter själv. Om det är en undersökning som du känner är obekväm så är det inget fel med att be din handledare, en sköterska eller en undersköterska vara med just då. Det här är faktiskt standard på flera gynekologiska kliniker – läkarna är inte ensamma med sina patienter utan har alltid med sig en kollega under undersökningarna.
  3. Förklara undersökningen för patienten och prata medan du utför den. Även om du vet vad du gör och vad du ska leta efter kan det vara bra att förtydliga för bådas skull. Patienten kommer antagligen slappna av om du guidar hen genom undersökningen, vilket kommer göra det mindre obehagligt för er båda.
  4. Fokusera på uppgiften. Tänk inte på att du har ditt finger i en främlings anus – utan tänk på vad du letar efter och varför du gör det.
    1. Per rectum kallas den här undersökningen och den är jätteviktig även om både läkare och patienter försöker undvika den just på grund av att den är pinsam att genomföra. Genom per rectum kan du hitta tumörer, hemorrojder, prostatacancer, sprickor i ändtarmen, med mera!
  5. Ta på dig ett extra lager handskar. När det inte är pandemitider rekommenderas läkare att undersöka sina patienter utan handskar så länge man inte kommer i kontakt med patientens kroppsvätskor – alltså har du inte på dig handskar när du undersöker bröst och magar, men du har handskar när du undersöker armhålor och munnar. Om det är en undersökning som kräver att du har handskar på dig kan du faktiskt ta på dig dubbla lager handskar – för mig underlättar den extra barriären.

Det här var alltså mina tips på hur du genomför jobbiga undersökingar. Om du vill veta mer om vad läkarstudenter får göra på kliniken så kan du läsa mitt inlägg ”Att undersöka en patient”.