5 tips för att överleva mörkret i karantän

Såhär när mörkret lägger sig så känns det extra trist att sitta i en liten lägenhet och plugga och bara flytta sig mellan köks och skrivbordet. För min del så är det knappt 2 meter mellan de två… När jag tog mig ut idag, precis innan solen var på väg ner bakom Årstas toppar, så kändes det som att det var söndag eftermiddag, väldigt mycket folk i rörelse – förmodligen med samma mål som jag, att bryta upp isoleringen för att fånga det sista solljuset!

Skinnaviksvägen, Södermalm

Behöver du tips på vad du ska utforska nu när alla muséer och nöjesfält är stängda, kolla in mitt inlägg från augusti ”Smultronställen i Stockholm” – kanske vill du tipsa om dina egna i kommentarer?

Nedan följer också några enkla tips (just för att de är enkla glömmer vi lätt att följa de) för att pigga upp i mörkret:

1. Ta minst en 15-30min promenad mitt på dagen, innan solen går ned. Ta gärna en på kvällen också, för att avsluta plugg/jobb och inleda nedvarvning.
  2. Försök att undvika dator eller andra skärmar minst 1 timme innan du ska sova, inte enbart pga ljuset utan framförallt för alla intryck och dopamin-systemet som triggas när du kollar senaste notiserna, vänd tankarna mer mot dig själv och de du har fysiskt nära.
  3. Särskilt i gråa november behöver vi en hobby, när det är grått och regnigt ute: bygg lego, måla träd, lär dig ett instrument eller lägg pussel. Bor du med sambo eller hela familjen varför inte lära er ett nytt korttrick? Spela Exploding Kittens eller ha ett sällskapsspel igång hela veckan.
  4. Läs en bok och mys i en fåtölj med en kopp te.
  5. Träna – hitta en rutin som funkar för dig. Under restriktioner är det ett toppen tillfälle att utforska möjlgiheterna på Youtube, min favorit Yogi är Yoga with Adrien eller varför inte kolla in KI:s egna utbud, från Friskvården – här eller välj ”Campus online” på KI.GYMSYSTEM.SE

Som student kan du logga in på KI PLAY för att se ännu fler videor i alla ämnen som studeras på KI såväl som följa kanalen HEALTHPROMOTION ->

För fler tips kan jag tipsa om Brookes blog på studyinsweden – om mental health—>Brookes blog på studyinsweden – om mental health—>

Följ mina sista veckor som fysiostudent och övergången till legitimerad fysioterapeut på instagramkontot: @fysiostudent_ki

”This thing about making yourself at home, creating a feeling of belonging.. For me it’s the people and routine.

I’ve grown up in Stockholm and my whole family lives here. Still, after moving, and travelling and sailing I can come back to my city and feel alone – why?

– Usually it is coz I’ve been away long enough or busy with other projects to fall out of my friends daily routine!

I grew up at Kungsholmen, like 2 generations in my family before me, but I went to school at Södermalm and this island has later been the place where I’ve hanged out with friends and started my grown up life.

When I moved here, to my own first apartment, in 2015, all my old friends had moved away, out of town and again I felt lonelier than ever, living by myself.

For me what’s defining taking responsability for your situation and wellbeing is taking small steps towards routines that are good for you:

– pausing your studies or work to go outside while the sun is up

– reading a book or doing something with your hands before going to bed, to shut down all impressions/interactions

– dare to tell friends or family that you are feeling lonely and maybe make new friends aware of that their time is very valuable to you! Especially in Sweden we sometimes have a hard time to prioritize people who are’nt in our closest circle, with some it can be neccessary to tell them you would like for them to include you!

Another thing that works for me is cooking a nice meal, even if it’s just for me!”