KI Fysiofaddrar – för ett rikare studentliv

Förra våren, 2019, startade vi (jag och några yngrekursare) gruppen KI Fysiofaddrar genom att skapa en facebookgrupp.

Vi träffades hemma hos mig, minst två personer från varje årskull under min (T1-T3) var närvarande, och började skriva ett utkast på riktlinjer för hur gruppen skulle fungera. Läs mer – > ”Vi skriver historia – eller typ lite”

Läkarna har sina mentorer som faddrar sin grupp om ca 10 studenter (exakt hur detta funkar vet jag inte, Isabella? Linnea?) men hur det ser ut på de andra programmen undrar jag? Är det bara fysioterapeutprogrammet som har haft ganska lågmäld studentrepresentation?!

Först ett par år sedan startade Fysiosektionen en styrelse, innan dess var det bara Fysiokollogruppen som var ett aktivt studentorgan – och det bara i början av varje termin med introdagar för nya.

Därför var det så positivt att se ca 20 T1or dyka upp på gruppens första träff för terminen, med fysiofaddrar från termin 2-5 närvarande för att svara på frågor.

De allra flesta frågor handlade om böcker – detta ständiga frågetecken över vilka böcker som är mest användbara?!

Det enkla svaret på det är att det beror helt på hur du föredrar att lära dig; läsa, lyssna, plugga instuderingsfrågor eller absorbera? (alltså sova med boken över ansiktet – inte särskilt stark evidens på den)

Men som en liten hjälp så har vårt eget geni Noa i termin 4 tagit sig tid att skriva en sammanfattning av (möjligtvis) användbara böcker under termin 1:

Rekommenderad litteratur: Termin 1 på Fysioterapeutprogrammet KI

I ett senare inlägg hittar ni fler vanliga frågor ställda inför termin 1.

Hur engagerar du dig i Fysiofaddrar?

1. Gå med i Facebook gruppen KI – Fysiofaddrar, läs riktlinjerna:

2. Starta en diskussion eller dela dina tidigare tentor/exempel på uppgifter

3. Bjud in till en träff/ träningstid – kontakta ansvarig lärare för Fysioterapi för lån av metodiksalarna

4. Starta ett eget projekt/arbetsgrupp

De som är väldigt aktiva i gruppen eller som tar egna initiativ till träffar göra till moderatorer.

Denna träff kläckte Alex och Liten två nya idéer för vad Fysiofaddrar kan erbjuda:

• Studiegrupper, blandade mellan årskullarna för att kunna plugga effektivt tillsammans om än olika ämnen.
  • Livline-faddrar, några faddrar som du kan kontakta ifall du vill ha lite stöd inför tentan eller sitter fast i skiten

Två andra ut T2 ville arrangera en fysiosittning, en sittning enbart för fysiostudenter! De fick rådet att prata med MU/PRU- mottagnings och Program utskottet som planerar alla MF’s sittningar och undersöka intresset bland fysiostudenter för att ha en relativt färdig plan att presentera för fysiostyrelsen.

Inga idéer är för dumma, vissa kanske bara är för dyra!

Skicka dina dumma idéer till Fysiosektionens styrelse om du vill ge dem en chans: fysio@medicinskaforeningen.se

Kram på er!

Hur man fixar ett lysrör utan att få en stöt