För er som undrar hur Fysioterapeutsektionen guidar studenterna under dessa ovanliga tider i.o.m. Covid-19 följ oss på facebook.

För all annan information gällande restriktioner och Karolinska institutets ställningstagande hänvisar jag till hemsidan: www.ki.se

Jag är fortfarande ute i praktik i öppenvården men med färre patienter och många av- eller ombokningar… jag återkommer mer om en typisk dag i praktiken senare, meeeen nu:

Många av er sitter hemma eller i karantän i någon stuga dessa dagar och då kan det behövas lite tips för hur du håller dig aktiv och inte förlorar massa muskelmassa eller stelnar till efter många timmar framför datorn!

TRY THIS AT HOME

  1. STAY HEALTHY – Följ @kihealtpromotion på instagram, Friskvården håller igång utomhusträning och onlineklasser i t.ex Yoga och Groove som du bokar via ki.gymsystem.se
  2. KEEP MOVING – Kom träna capoeira med mig utomhus på Campus Solna måndagar 17.15-18.15! Boka i samma portal som ovan.
  3. BRYT STILLASITTANDE – Ta pauser med 10 uppresningar, 10 upphopp & 10 squat minst varje timme. Sätt en timer, börja med att resa på dig var 20e min.

  4. UTMANINGAR – anta och inled nya med olika övningar för att motivera varandra; 100 Squatchallenge, headstandchallenge, See 10 Do 10 etc.
  5. TRÄNA UTE – Låt hela staden bli ditt gym!
    • Ta på dig understället, vindjacka & byxa, mössa och tåliga handskar: ta dig ut i parken, ljusspåret, tomma gränderna eller skogen och testa intervaller och ta dig fram med HELA kroppen: fyrfota, sidledes, baklänges – använd kroppen till det den var skapt för, släpp fram din inre apa!
    • Värm upp ordentligt främst fötter & underben, börja med 5-10min promenad + benrörelser.
    • Leta upp en tom trapp, ta dubbla steg, sprinta upp, klättra fyrfota nedför, gå sidledes fyrfota uppför osv.
    • Varva kondition med styrka, leta upp utegymmen eller utnyttja stockar (step-up), stenar (som tyngder), parkbänkar (push-ups/dips) m.m.
    • Gå fyrfota uppför och nedför backar, varva i alla riktningar: se intro i video nedan –>
    • Det kan räcka med 15 min till en början – kom ihåg att ge dig själv ordentligt med beröm för att ha tagit dig ut, kom ihåg ”må bra”-känslan efteråt som förstärker motivationen till att ge dig ut igen.
  6. INSIRATION – sök motivation via instagram, hitta de inspiratörer som du kan identifiera dig själv med eller det sätt du gillar att träna.

 

Fler tips på hur du även tar hand om den mentala hälsan under pandemin kan du få från Ki vloggare Mesud – Youtube

Inspiration för en aktivare livsstil:

Färdiga träningsprogram–> muscles.se

Girlboxer_withcp

Fitnessfeministen

Base_tales

Idrottsutskottet – Idru

Meninos_capoeira_stockholm

fysiostudent_ki

Kommentera eller maila gärna förslag på dina bästa profil-tips!

Tills vidare bjuder jag på lite inspiration inifrån ett öde Campus Solna, vi börjar med:

UPPVÄRMNING – RÖRLIGHET

RÖRLIGHET, STYRKA OCH KOORDINATION

Och så kan vi fortsätta med lära sig grundstegen i capoeira angola – alla som har tränat capoeira med mig på Ki kan följa dessa till en början repetera isolerade rörelser x 50 och sedan sätta ihop 1+2+3+4 osv…  och repetera, repetera, repetera där hemma!

Svårt att komma igång?

Om du ditt största problem är att komma igång och du inte har tränat mycket redan innan corona-krisen, kolla in mitt tidigare inlägg om hur du ändrar ett beteende:

Kom igång, ändra ett beteende! Del.1

Förra veckan 16 mars öppnade ansökan till högskola och universitet – sök ditt program senast 15 april!
Just nu är frågorna om framtiden många!
Så för att stilla några funderingar erbjuder jag i detta inlägg svar på de mest vanliga frågorna som jag får, från blivande studenter.
För alla studenter som bor i Stockholm – gå och besök campus Solna och campus Flemingsberg för att få en känsla av var ni kommer studera – det är öppet för alla dagtid, såklart inte just nu pga rådande restriktioner kring Covid-19 men ni kan alltid ta en liten promenad runt på området!

1. Kan man jobba och plugga samtidigt?

Svar: Fysioterapeutprogrammet är en heltidsutbildning som inte tar hänsyn till om du behöver ledigt för att jobba – även om det på schemat är halvdag så är den ”lediga” tiden beräknad för studier.
Vi har sällan hela jullov eller påsklov, de gånger helgdagarna ligger så att man får en hel ledig vecka så kallas dessa oftast ”inläsningslov” då tentan ofta är schemalagd direkt efter.
Är du van vid att studera och redo att ta igen plugg på kvällar och helger så kan du såklart jobba extra men jag skulle avråda från att fortsätta ett deltidsarbete med fasta tider då det är väldigt mycket nytt, framförallt första terminen, att ta in.
Som student erbjuds flera olika smarta sätt att jobba extra, på valbara tider, så det finns alltid chans till ett jobb som kan ge dig passande erfarenhet som fysiostudent (t.ex arbete på ortopediska skobutiker, receptionist och liknande).

2. Måste man vara vältränad för att jobba som Fysioterapeut?

Svar: Ja och nej.
Du måste inte vara frekvent besökare på gymmet, du måste inte vara van att marklyfta – men det kan vara bra att lära sig några tekniker.
Lite träningslära kommer du få under utbildningen i Fysioterapi 2 (termin 2) men yrket handlar främst om att kunna motivera andra till beteende förändring och coacha deras träning. Det är självklart ett plus att ha träningsvana och 98% (högst oklar uppskattning av statistiken) av de antagna håller på med någon sorts fysisk aktivitet, för ett intresse för rörelse och träning är ju ändå grunden till det vi jobbar med.
Både campus Solna och Flemingsberg har toppmoderna gym och erbjuder olika kurser och aktiviteter tillsammans med Idrottsutskottet, för den som vill testa nya träningsformer utan att bekosta ett gym kort – det är gratis!

Det finns många andra bra egenskaper att utveckla som fysio…

 

3. Kan man delta i utbildningen om man bär slöja?

Svar: Ja, men du måste vara beredd på att delta i lektionsmoment där alla omkring dig är avklädda till shorts och sport-bh. Håll utkik på bloggen för kommande intervju med en student med egen erfarenhet av hur det funkar för henne. Under lektioner och i praktik kommer du inte kunna välja vilket kön du behandlar, patienter kan välja sin terapeut men inte tvärtom. Längre fram i karriären kan man välja specialisering inom kvinnohälsa men det först efter 2 år av arbete i klinik.

4. Hur ser arbetsformerna ut?

Svar: En fysioterapeut kan jobba inom många olika områden som specialist, se fysioterapeuterna.se (facket) för alla olika områden du kan fördjupa dig i.
 I öppenvården, på vårdcentral eller privat klinik, kommer du träffa patienter av alla åldrar och med varierande problematik, oftast muskuloskelletala eller stressrelaterade – det är första instansen dit personer söker själva eller blir rekommenderade för olika kroppsliga symtom.
Ett första besök är oftast 40-50min och återbesök endast 20 min, om patienten har kommit igång med rehab i form av träning kanske du som FT har 3 patienter samtidigt i gymmet under 1 timme. Mellan besöken eller innan lunch/innan dagens slut så ska du hinna med att skriva journal över varje patient och lägga upp individuella vårdplaner.
Arbetstiderna är oftast 8tim men kan variera mellan 7-16 eller 9-18 beroende på klinikens öppettider och hur patientgrupperna ser ut.
I slutenvården, som Fysioterapeut har man sällan kvällsjour som Ssk och läkare men man roterar ofta på helgjourer och genomför då nybedömningar av patienters status eller följer upp träningsscheman för nyopererade etc.
Den övriga personalen kan vilja rycka i sin fysio för att veta hur en ny patient klarar sig själv, hur balansen är eller vad hen inte får göra för att underlätta deras omvårdnad, därför är FT:ns första prio bedömningar på nyinkomna patienter.
I slutenvården kan man jobba på alla avdelningar men oftast har men en grundposition på en viss avdelning och får då djupdyka i lite olika områden.
Jobbar man på neurologi med t.ex stroke patienter utför man många bedömningar av neurostatus och patientens funktionella rörlighet för att ta reda på ev nedsättningar/hjärnskador efter stroke och vill sätta in träning så fort som möjligt.
Om du istället jobbar på infektion eller respiration så kretsar dagarna kring andningsorganen, att träna andning gymnastik, blåsa upp lungorna, slemsuga kritiska patienter osv.
Hänvisar till tidigare inlägg för att svara ytterligare på vad en fysioterapeut gör:

5. Hur mycket är praktiskt?

Svar: Alla kurser i Fysioterapi är praktiska med metodik där vi övar undersökning och behandling på varandra. Ibland är det heldagar från 8.30-16 i Flemingsberg och ibland har vi seminarier eller föreläsning på för- eller eftermiddag.
Vilka kurser man läser de olika terminerna kan du se här:

En del moment i Fysiologi är också praktiska såsom labbar där man testar VO2max på ergometercykel eller smärttröskel m.m
Utöver föreläsningar så sker utbildningen ofta i seminarieform, där studenterna redovisar antingen grupparbeten eller ska delta i diskussioner utifrån instuderingsfrågor och liknande.

6. Är det högt tempo? Hur mycket lärarledd tid har ni?

Svar: Tempot har varierat lite över terminerna, hur du upplever det beror såklart på vad du jämför med!
Kommer man direkt från gymnasiet måste man lära sig mer ansvar för sina studier och att behandla det som ett vanligt jobb med arbetstid 8-17.
De flesta dagar är schemalagda föreläsningar och grupparbeten 9-16 sen varierar det hur mycket man behöver plugga hemma beroende på hur effektivt du studerar dagtid och om du vill läsa kurslitteratur på kvällarna.
Första terminen, med anatomikursen har man generellt föreläsningar på förmiddag och schemalagd studietid med grupparbete på eftermiddagar till 15-16, under denna tid erbjuds man också att titta på olika preparat (obducerade människokroppar) i små grupper. Det är frivilligt om man vill delta i sina studiegrupper dock bör man prioritera instudering minst 2-3 tim per dag (enligt mig) för att alla termer och funktioner ska sätta sig.
Utöver anatomi har man första terminen introduktion till fysiologi och fysioterapi (undersökningsmetoder) så det är mycket nytt att ”katalogisera” – den kunskapen ska följa dig hela studietiden och yrkestiden!

 

På den här sidan får du lite koll på innehållet i vardera kurs, uppdelat på terminer:
Och här är schema till alla terminer, slå in termin 1 för att få en ide om hur mycket som är obligatoriskt (det som är grönmarkerat, för Flemingsberg):

Hur upplever JAG studierna?

Som sagt, termin 1 var tuffast, och för mig även termin 2 eftersom jag hade släpat efter i 2 kurser..
Sen släppte tentastressen, åtminstone för mig, då man hade börjat komma in i de flesta begrepp och Fysioterapiprocessen.
Jag tycker att det har varit väldigt givande de senaste 2 åren på fysioterapeutprogrammet, känns tråkigt att det knappt är ett år kvar!
Förutom att lära sig ett nytt, spännande, yrke så ger kurserna man läser en väldigt bra förståelse för sin egen kropp och verktyg till att förändra sig både mentalt och fysiskt då vi lär oss mycket om motivation och ”programmering” av hjärna-muskler.
Jag har inte lagt så mycket tid på att plugga på kvällar, har svårt att koncentrera mig efter 17 och får inte ut så mycket mer om jag har varit i skolan hela dagen. Brukar fokusera minst en dag på helgen till inläsning inför större examinationer utöver lite läsning kvällstid inför seminarier eller grupparbete. Om jag ligger efter så hoppar jag hellre över en föreläsning för att sitta på dagtid med inläsning, men allt är ju relativt beroende på hur du bäst lär dig!
Jag har jobbat extra som Digital Ambassadör (håll utkik ni som söker programmet vt21, då kommer de leta efter min ersättare! ;)) och som kursledare för KI-capoeira på Friskvården, först på Base och numer på Campus Solna. Det var en klass som jag själv skapade genom att först bara skapa en grupp under Idrottsutskottet, för alla som ville testa på och träna ihop, och som sedan Friskvården beslöt att ta in i schemat.
Har du ett specialintresse som du känner dig trygg med att instruera i, testa och presentera det för KI Healthpromotion unit!
Jag är nu ute på min 5e praktikperiod och då i öppenvården, alltså där vem som helst kan söka hjälp av en fysio.
Innan sista praktiska examinationen tänkte jag på att det bara var knappt ett år kvar innan jag är legitimerad fysioterapeut och då skakade det lite i knäna ;P.
Nu, bara efter en vecka, med att pröva på att undersöka och guida egna patienter (än så länge med min handledare i rummet) så känns det inte alls lika långt bort. Plötsligt känns det som att kunskapen börjar trilla på plats och målet känns lite närmare!
Under dessa 8 veckor i primärvården så innebär kursmålen att jag ska bli mer och mer självständig och följa upp några patienter helt på egen hand, enbart med handledaren som bollplank vid behov.
Vi får bara hoppas att Covid-19 inte innebär nedstängning av vårdcentraler och/eller att patienter inte vågar söka för sina besvär. Alternativet för min utbildning blir då antagligen att komplettera med timmar när pandemin har lagt sig, till sommar eller hösten, vid sidan av andra kurser.
Är du mer nyfiken på hur VFU/VIL kan se ut, läs mer här:
Mer lästips för nya studenter:
(Hitta alla under studentliv)
Träning:

Hela klassen laddade på KTC

 

Javisst låter det lite knasigt, men i dessa tider får den digitala tekniken sättas på prov!

Onsdag 18 mars mellan kl.13-18 öppnas KI:s digitala portar.

Youtube kan du hitta vloggar inifrån campus och från studenternas vardag både inne och utanför Ki:s väggar.

På hemsidanhemsidan kommer det postas FAQs från oss Digitala ambassadörer och dessa lägger jag även upp här på bloggen dagen efter.

Under dagen kommer ni kunna ställa direkta frågor till mig som jag svarar på efter 16 då jag slutar på praktiken.

Just nu är jag ute på VFU – verksamhetsförlagd utbildning i öppenvården. Eftersom jag går i termin 5 så ligger nu mycket fokus på att börja bli mer självgående och utföra allt från patientsamtal till undersökning och även ställa trolig diagnos för att kunna behandla eller t.ex. instruera patienten i hemövningar.

Under morgondagen kommer jag spela in en vlogg (i mån av tid) där jag berättar lite mer hur jag tänker och resonerar kring ett fiktivt patientfall och kanske kan visa er lite inside från lokalerna!

De studenter som inte redan är ute i praktik har från och med imorgon undervisning på distans, på grund av att universitetet försöker följa rekommendationerna på bästa sätt för att minska spridningstakten av covid-19. Nedan är ett meddelande till alla studenter på KI.

 

Eftersom vi vet att många av bloggarnas läsare är befintliga studenter så använder vi alla kanaler vi kan för att nå ut till er studenter på KI.
KI följer regeringens rekommendationer och kommer att gå över till distansundervisning från och med onsdagen den 18 mars. Det kommer att finnas många frågor kring de praktiska momenten att lösa den närmaste tiden. Vi ber om förståelse för att både lärare och administration arbetar väldigt hårt just nu och att det för tillfället kanske inte finns svar på alla frågor.
Tillsammans ska vi göra det bästa av situationen i detta extraordinära läge.
Informationen på ki.se uppdateras löpande och har ni allmänna frågor går det bra att mejla till ki-student@ki.se och gäller det programspecfika frågor så kontaktar ni era program.
//Vicerektor Annika Östman Wernerson
För mer information ang restriktioner och hur de påverkar utbildningen, läs på KI hemsida.
Campus Solna efter skoltid.

Jag blev godkänd på alla punkter i de praktiska examinationerna för Fysioterapi 5 – i Öppenvård  och i torsdags knackade jag på hos Danderyd Rehab i Mörby centrum för mina första dagar i VFU – Verksamhetsförlagd utbildning.

Ska du själv ut på VFU första terminen?

Kom ihåg att fixa E-leg i tid (håll reda på dina koder till termin 2-3!), skaffa hälsodeklaration från studenthälsan, ett hänglås och shyssta Birkenstock ;). Läs mer på programhemsidan om VFU.

Det som överraskade mig under första dagen, efter att ha pratat med mina handledare om förväntningar och efter att ha fått askultera (följa med och iaktta) med de första patienterna, det var att jag kände mig trygg – redo – och lugn!

I början av termin 5 kände jag mig lite skrämd av tanken att jag inom ett år skulle hantera egna patienter. Nu har vi genomgått 2 månader av patientfall, påbyggnad av behandlingsmetoder och uppfräschning av tidigare kunskaper om undersökningsmetoder…

Helt plötsligt känner jag att jag ser en helhet och kan sålla i de frågor jag ska ställa till patienten framför mig. Det känns enormt mäktigt!

Inte för att jag tror att jag kan allt, snarare att jag är ödmjuk inför vad jag inte vet och beredd på att jag inte har svaren bara jag ser patienten framför mig – utan att det är i dialogen med patienten som jag får ge analysen tid och tillsammans ta reda på bästa vägen mot läkning.

Det är mest häftigt för att det bara var ett år sedan jag gjorde mina första 2 veckor i VFU i öppenvården, där jag bara förväntades öva på anamnestagning, och där jag bara såg 100 olika undersökningar framför mig när jag tittade på en patient – som när man försöker hitta kantbitarna i ett 1000-piece pussel… innan dess hade jag lämnat en heltid och deltids sjukskrivning bakom mig, där mina egna pusselbitar var i ett enda virr-varr.

Mitt i all denna nya kunskap under 2 år har jag äntligen hittat tillbaka till den trygga och glada tjej som la sina pusselbitar precis som hon ville – den som förstår vad jag menar fattar hur stort det är.

Då är det lite extra kul när klasskompisen uppmärksammar en på att man är reklamposter för hela programmet:

Lite extra roligt när jag spenderare hela tonåren med att slå ned mammas försök med att försöka få mig att gå i hennes fotspår. Jag kommer nog aldrig få sluta höra ”… o så precis när jag har slängt alla mina gamla anteckningar – DÅ – bestämmer hon sig för att plugga mitt yrke!”. Tack mamma, men du har lärt mig tillräckligt ;).

Tidigare har jag ofta tänkt på effekten av det första intrycket. Nu hade jag varken hunnit till frisören (uttvättat rosa med utväxt) och kände mig mest bekväm i mjukbyxor och zipjacka – så det slutade med att jag såg ut som en blandning av Zoolander och en vandrande adidas-kampanj:

Mina handledare började plugga direkt efter gymnasiet, båda i min ålder (runt 30) fast med mycket mer erfarenhet. Det kändes som att vi fick ett bra samarbete redan första dagen.

I det ena patientmötet spred handledaren lugn, bromsade patienten och i det andra så speadade hon på likt en AI, analyserade patientens rörelsemönster och snappade upp skiftningar som jag knappt hann se hälften av – imponerande minst sagt!

 

På grund av Covid-19 så är såklart läget med patientunderlag osäkert, redan första två dagarna var det 2-3 avbokningar och jag fick totalt träffa 4 patienter på två dagar. Handledarna har försäkrat mig om att jag kommer få komplettera VFU:n med fler timmar ifall jag känner att jag inte får träffa tillräckligt med patienter för att uppnå kursmålen eller om jag själv skulle behöva stanna hemma.

Är du själv student på KI och osäker kring vad som gäller, se KI’s hemsida och fråga kursansvarig vad som gäller för din praktik. De i termin 4, som ska ut i geriatriken, och termin 3, som ska ut i slutenvården, har många varit oroliga över vilka direktiv som kommer att gälla då de själva kan utgöra en risk för den riskgruppen.

Friskvården har bestämt för att stänga sina gym tillfälligt och alla gruppträningar skjuts upp om de inte kan hållas utomhus – good news! – jag fortsätter att hålla min capoeira klass så länge vädret tillåter, nu flyttad till måndagar kl:17.15! Så på med handskar, buff och underställ så kör vi, vamos jogar!

 

Här i öppenvården är vi ännu inte så oroliga, mer än att vi respekterar de som ställer in hembesök eller mottagningstider.

På Danderyd rehab har man varje fredag en gemensam halv-10 fika (ger mig lite goa vibbar från geriatriken) och här är mina nya arbetskollegor för de kommande 8 veckorna (Emma var extra glad för det var hennes födelsedag):

Mina två handledare förbereder mig bra inför varje patientmöte, nu till en början med att be mig ta anamnesen (patientintervjun), och ger mig också utrymme att ställa frågor och avbryta under deras undersökningar.

Allt som allt så känns det som en riktigt bra start! Nu håller vi bara tummarna för att den här pandemin ska plana ut och livet kan återgå till det normala.

Nedan ser ni en helt normal arbetsplats för en fysio…

Häng på Digitalt Öppet hus på KI nu på onsdag 18/3 så kanske ni får se lite mer!

Snart dags för din första praktiska examination?

För alla vårdyrken är bemötande A och O men ganska sällan är det något vi testas i, förutom under våra praktiska prov och framförallt under VFU – praktiken. Under praktiken är det enda gången som våra handledare kan bedöma hur vi bemöter riktiga patienter (kom ihåg att det inte enbart är slutexaminationerna ni kan bli underkända på).

Jag tycker självklart att alla personer ska ha samma chans att lyckas på det här programmet men det är såklart en fördel för de som har lite annan arbetslivserfarenhet eller har jobbat med människor tidigare, då bemötande främst är något man lär sig genom erfarenhet och trygghet i sig själv och sin kunskap.

För dig som känner dig nervös inför att hålla en patients kropp och hälsa i dina händer kan jag bara råda dig – öva på att gå in i en professionell roll redan med dina kurskamrater. Rym inte från tillfällen då du måste öva dig i bemötande, skämta inte bort träningstider och ”dutti-dutta” med dina kursares kroppar, utför en behandling som om du skulle göra det på riktigt och öva upp ett muskelminne för ditt handlag i olika situationer!

 

I och med allt detta så brukar dessa examinationer vara de som alla är mest nervösa inför, så här kommer mina främsta tips:

INFÖR DIN PRAKTISKA EXAMINATION

  1. Börja öva i tid, utnyttja varje träningstid och ta någon helgdag här och där (när metodiksalarna står tomma!) så att du hinner lugnt och metodiskt gå igenom ett moment i taget utan stress.
  2. Know thy anatomy! Titta på skeletten i salarna, lär dig att peka ut minst en muskel varje dag, ursprung och fäste, och hur ledytorna ser ut, var sker rörelsen?
  3. Pröva olika kroppar; oavsett teoretisk anatomi så ser vi alla olika ut, stelhet, muskelbukar, fett m.m. kan försvåra på olika sätt när du ska palpera en struktur, så testa på många för att skapa en egen baslinje.
  4. Öva med rätt arbetsställning – ALLTID. Det är oftast att inta rätt ”position” som är det svåraste från början ;).
  5. Öva på att prata om vad du gör och varför. Det är ingen idé att lära sig en metod om du inte vet när du ska använda den
  6. Ta pauser, mixa upp med teoretisk kunskap, titta på KI OMT-filmer, kolla youtube, och SOV emellanåt.

UNDER EXAMINATIONEN

  1. Försök att avdramatisera momentet av att bedömning av dig som ”framtida fysioterapeut” – din framtida karriär kommer byggas på en mängd av misslyckanden, det är så du lär dig och blir bättre!
  2. Kom i god tid och väl förberedd med ombyte (Shorts + sport bh/linne).
  3. Disponera din tid väl på förberedelsetiden (mellan 15-60min); läs instruktionerna noga och spalta upp dina olika moment, skriv lite kort om varje först och återkom sedan om du har tid, så har du en grundplan för helheten.
  4. Ta en mini-anamnes av den du ska ha som test-patient; fråga om hen har några tidigare skador eller smärtor du ska ta hänsyn till.
  5. Tänk noga på hur du ställer in brits och var du placerar patienten innan du påbörjar undersökning/behandling – lärarna tittar lika mycket på din arbetsergonomi som ditt handlag.
  6. Ta ett djupt andetag och tänk efter innan du svarar på en fråga om varför du gör någonting; släng inte ur dig första tanken och prata inte för mycket under demonstrationen, lärarna kommer att ställa följdfrågor på det de vill testa dig på (var heller inte rädda för att ifrågasätta om själva frågan är svår att förstå, be dem förklara på ett annat sätt).

 

Kom ihåg – du ska inte bara klara tentan, vi lär oss och övar för våra framtida patienters skull!

Av detta skäl är jag glad att mina lärare inte godkände mig de första gångerna under Fysioterapi 1, trots att jag var en ”hårsmån” från att klara det, jag vet att jag inte hade övat lika hårt på att förbättra min kunskap om jag inte hade haft ett nytt test att öva inför!

Jag minns hur frustrerad jag var när jag fick höra att ”ditt handlag var perfekt men du måste öva mer på anatomin” – detta var innan jag hade klarat den stora anatomitentan. Den andra gången så var jag så mån om att visa allt jag kunde att jag istället blandade ihop alla begrepp när jag skulle förklara vilka strukturer jag testade vid stabilitet i axeln GH-leden…

Jag gjorde den praktiska examinationen i Fysioterapi 3 gånger, tredje gången gillt var jag super säker på vad jag gjorde.

Därav vill jag understryka just att inte vara rädda för misslyckanden, var mer rädda för att klara en tenta fast ni inte vet vad ni gör!

Det är alldeles för lätt att det växer en osynlig prestige i klassen för att vara den med det säkraste handlaget (lite som jag tänker mig att det ständigt är för läkarstudenter att ha de högsta betygen) eller den som kan agera ”facit” men påminn dig själv om att ni alla är i en lärande-situation och ett misstag definierar inte dig som person!

 

Utöver rena undersöknings och behandlingsmetoder i Fysioterapi-kurserna tillkommer moment som:

  • Basal kroppskännedom, BK, och kroppsmedvetenhet:

Kan tyckas lite flummigt beroende på vilken lärare som leder lektionen men en viktig kännedom och metodik att ta med sig initialt med varje patient, i grund och botten handlar det om hur vi blir mer medvetande i vår kropp såväl mentalt som fysiskt. Främsta patentgrupp: stressymtom eller t.ex trauma/vävnadsskada där vi kan guida patenten att aktivera stabiliserande muskulatur. Särskilt viktigt att jobba med för patienter som ex. pga hjärnskada har nedsatt proprioception och behöver hjälp att ”hitta” rätt aktivering.

  • Träningslära:

Du ska instruera i olika övningar, t.ex i dragapparat och redovisa för biomekanik i rörelsen, rörelseaxlar och vilka yttre/inre krafter som verkar på muskeln. (Fysioterapi 2)

  • Akut omhändertagande:

Tänk dig att du är fysio för ett innebandylag och någon stukar foten, du ska känna till principer för akut smärtlindring samt hur du minskar svullnad och efterföljande rehabfaser. (Fysioterapi 2)

  • Träningfysiologi:

Hur du utför t.ex ett cykeltest för att testa VO2 max, submaximalt konditionstest och liknande – där du ska visa hur du instruerar patienten, via en anamnes tar reda på vilka inställningar testcykeln ska ha samt vilken nivå hen skall börja på. Här lär man sig att räkna på maxpuls, olika procent av max VO2 och ska praktiskt förklara vilka olika aspekter du behöver ta hänsyn till; ex ålder, kön, träningsvana, vikt osv. (Fysioterapi 2)

  • Neurologi:

I fysioterapi 3 kan detta innebära att förklara olika neurologiska funktionsnedsättningar som en stroke-patient kan drabbas av och hur du undersöker/bedömer dessa. I fysioterapi 4 kommer hela avsnittet handla om ryggmärgsskador (RM) och skador i CNS; den praktiska biten kan handla om hur du hjälper och instruerar en patient med halvsidig pares att ta sig upp från golvet eller hur du undersöker och klassificerar spasticitet.

  • Psykosomatik:

Vad är det fysiologiska förklaringen till ångest? Hur förklarar vi dessa tillstånd för patienten och hur kan fysisk aktivitet hjälpa t.ex vid depression? Teoretiskt handlar detta moment om bemötande, kunskap om psykiska tillstånd och hur dessa påverkar oss fysiskt samt praktiskt om olika metoder för att behandla psykosomatiska tillstånd; Mindfulness, avslappning, stress och sömnskola, andningsövningar etc.

 

Användbara hemsidor:

Ki OMT filmer http://www.ki.se/omt/index_se.htm

Youtube, Physiotutors: https://www.youtube.com/channel/UC_VQDInMfY5HoPn8w9OmuFw

(plågsamt dåliga framför kameran men tydliga och instruktiva klipp)

FYSS – Fysioterapeutens bibel: http://www.fyss.se/fyss-kapitel/fyss-kapitel-del-1-allman-del/