Praktik i termin 1 – Två dagar i primärvården

Studenter hos studenten

Den här veckan har tyvärr patientkalendern glesats ut men istället blev jag sysselsatt med att vägleda två T1:or, Hedda och Lukas, som gör sin första praktik i öppenvården/primärvården. Under två dagar auskulterar(tittar på) de med olika fysioterapeuter och lär sig om hur en vanlig dag på mottagningen ser ut.

Måndagen började med ett videobesök, som tur var med en väldigt avslappnad och tillmötesgående patient som ställde upp på att visa igen på den inspektion som jag redan hade gjort vid nybesök. För de som är nya studenter denna termin blir framförallt introduktionen till fysioterapiprocessen lidande i och med att hela kursen i fysioterapi har förlagts digitalt. Oavsett hur mycket tid och engagemang som lärarna lägger ned på att producera videor med inspektion och undersökningstekniker (och det vet jag att de gör!) så är det framförallt ”hands-on” som studenterna längtar efter för att koppla ihop anatomin med vad de känner under sina fingrar.

Ultraljudsdiagnostik

Därför var det extra tacksamt med att en av fysioterapeuterna på mottagningen idag plockade fram ultraljuds-apparaten och visade hur man kan använda proben för att undersöka skelett och mjukdelar, deras kvalité och rörelser.

Ultraljudsdiagnostik kan användas vid t.ex impingement (inklämning sena-skelettdelar), inflammation i vävnad och degeneration(nedbrytning) av vävnad. Det fördelaktiga med ultraljud, jämfört med röntgen, är att man kan be patienten utföra den smärtande rörelsen och se hur strukturerna rör sig i förhållande till varandra.

Att vara handleda andra studenter

Just dessa två dagar så visade sig resultatet av att ej akuta patienter hade avbokats och mina uppföljningar av redan aktiva patienter var ombokade till videobesök. I min kalender hade jag ett videobesök på måndagen som studenterna fick vara med på och resten av dagen repeterade vi palpation och inspektion av ryggen, visade journalsystemet och pratade kring uppföljningen av mina patienter.  Tisdagen gapade helt tom. Det tog dock inte lång tid förrän övriga fysioterapeuter hade erbjudit Hedda och Lukas att följa med på deras patienter. Dessutom så fanns mottagningens kiropraktor på plats (som dessutom kör Kiropraktor-båten i skärgården, vilket för mig första dagen kändes som att få träffa en kändis hehe) och kunde visa på mig hur han gjorde för att manuellt mobilisera min extensionsdefekt i bröstryggen.

Till slut blev det ändå två matnyttiga dagar för de kunskapstörstande termin 1:orna och det var även roligt och lärorikt för mig; både att minnas tillbaka på första terminen och känna igen mig i deras tusen frågor samt att få repetera grundläggande undersökningsteknik – för man lär sig alltid bäst när man ska få någon annan att förstå det man själv har förstått.

Lika så som Hedda och Lukas var frustrerade över att sitta hemma utan att kunna testa sina tekniker på fler personer, lika lite ser jag fram emot att bara om 2 veckor avsluta den här praktikperioden. Det känns lite som att bli av med sitt jobb då jag verkligen har gått in 150% för att engagera mig i de patienter som har varit mitt ansvar. Känns fruktansvärt tråkigt att lämna. Men planen är att åtminstone få följa några barnpatienter som behöver lite längre uppföljning genom att fortsätta en dag/vecka på mottagningen även in i nästa kurs, på grund av det lilla patientflödet under denna period så får jag förlänga praktikperioden lite och i o m att nästa kurs är digital så är det möjligt utan att påverka studierna!

Har ni frågor om min vardag på mottagningen? Hur det är att göra praktik? Skicka ett meddelande via ”Fråga mig!”