Träna med Idru och Friskvården

Idag inleder vi höstterminen med en öppen träning med KI-capoeira på gräset utanför Jöns Jakob i Solna!

Kom och träna eller titta på, vi börjar 16.30 och klassen är anpassad till nybörjare.

För mer info om capoeira angola gå in på Facebookgruppen KI-Capoeira eller se min mästares hemsida med mer info om ordinarie träningstider med gruppen MQFSM – Meninos Quem Foi Seu Mestre, som jag har tränat med i ca 10 år.

Idrottsutskottet drivs ideellt av studenter vid KI som själva coachar eller hyr in tränare/instruktörer beroende på sport och tillfälle. Några grupper har veckovis träning, denna termin börjar träningen i Solnas nya gym (gamla skrivsalen) efter 30 september och går att boka veckovis. Man behöver alltså inte boka upp sig en hel termin utan kan testa nya sporter varje vecka om man vill!

Några grupper som KI-climbing och KI-hiking är mer av intressegrupper där man själv kan bjuda in till aktiviteter och oftast hålls en workshop eller kurs varje termin men ej veckovis.

Jag startade KI-capoeira efter att ha bokat en sal på Base i Flemingsberg för att jag och mina kursare skulle lära ut olika kampsporter till varandra, då många höll på med MMA. Det var till slut inte många av mina kursare som dök upp utan istället läkarstudenter, ssk-studenter och andra doktorander eller utbytesstudenter. Så jag frågade Idru om jag fick lägga gruppen under deras sida för att få större spridning och så blev jag en del av Idrottsutskottet!

En termin som undergrupp till Idru och efter att ha kostnadsfritt fått boka salen Mind på Base så frågade Friskvården om jag ville hålla en klass i deras regi och jag sa ja såklart!

Friskvården/Health Promotion unit har egna pass både på Base i Flemingsberg och i Solna som är helt gratis för studenter och anställda vid KI – Här kan du se alla passen

Nu har jag kört en termin på Base och en termin i Lugna rummet i Solna – denna termin fortsätter i Lugna rummet i Solna då det också är närmast för mig när vi läser mycket i norra delen av stan under termin 4.

Det blir en intim grupp på max 9 pers som tränar i Lugna rummet varje tisdag 16.45-17.45 – jag anpassar gruppen efter erfarenhet och vi börjar från nybörjare till mer avancerade rörelser, de som har varit med tidigare hjälper till att lära ut till nybörjare så man måste inte ha hängt med från terminstart för att kunna delta i klassen. Vi blandar akrobatik, koordination, smidighet och styrka till musik. Klassen startar med golvnära uppvärmning och övningar 1 och 1 över golvet för att sedan jobba mer i par och med sammansatta rörelser som vi i capoeiran kallar för ett ”spel” två och två (”dois a dois”). Kolla gärna lite på Youtube innan du ansluter till klassen så du får en idé av hur spelet kan se ut, använd sökord som capoeira angola, MQFSM, Filhos de angola, jogo de dentro osv…

Hoppas vi ses en tisdag i Lugna rummet – här bokar du en klass!

Lugna rummet – Capoeira