Vi skriver historia – eller typ lite

Tråkigt nog så drar KI ned mer och mer på den lärarledda träningstiden (när det har visat sig att vissa elever hoppar över träningstiden som inte är obligatorisk), främst då vid det vi kallar för ”metodik” när vi övar fysioterapeutiska åtgärder, praktisk undervisning.

Dessa moment är bland de svåraste i kursen då man måste lära sig hur någonting ska kännas rätt, rätt handlag, rätt drag i rätt riktning osv. I anatomikursen använder man sig av s.k. ”tutorer” som är äldrekursare på fysioterapi eller läkarprogrammet som finns till hands under grupparbeten och instudering.

Tidigare i år så var vi några som började prata om att detta borde vi även införa under fysioterapikurserna och där väcktes idén till fysiofaddrar!

Så nu skriver vi historia med att förhoppningsvis införa en ny tradition på Fysioterapiprogrammet vid Karolinska Institutet!

Än så länge är vi en Facebookgrupp som alla som har tackat Ja till sina platser vid fysioterapiprogrammet kan gå med i. Gruppen heter KI-Fysiofaddrar och när du går med i gruppen kan du läsa mer om riktlinjer för medlemmar.

FYSIOFADDRAR

Visionen med Fysiofaddrar är att skapa ett rikare studentliv och en starkare sammanhållning mellan årskullarna samtidigt som vi erbjuder möjligheten att testa våra kunskaper innan vi går ut i arbetslivet!

Målet med Faddergruppen är att bistå alla medlemmar i gruppen med följande stöd och utveckling:

• Undervisningsstöd, ffa under metodiken och under praktiska moment
  • FAQ angående material, program (canvas/pingpong), hjälpmedel, campus etc
  • Stötta och guida nya i stan
  • Repetition & pedagogisk övning/feedback
  • Kunskapsbas: studieteknik & tips inför tentor/nya kurser
  • Lånepool litteratur

Idén är att gruppen ska bli ”självgående” i och med att alla medlemmar kan bjuda in till aktiviteter och har riktlinjerna som stöd för hur vi ska följa visionen för hur gruppen ska fungera. Vem som helst kan annonsera efter en fadder, äldrekursare, som stöd vid praktisk eller teoretiska självstudier. Man får inte betalt för tiden vi ligger ned från KI utan vi hoppas på att genom att hålla detta till ett ideellt engagemang så kommer alla att engagera sig av rätt anledning – att lära sig något nytt!

Till hösten, start för årskull ht19, hoppas vi sätta gruppen i praktik och det blir vårt första prov för att se om fysiofaddrar fyller sin funktion!

Igår hade några av klasserna avslutning i Tanto och fysios avslutar såklart på fysio vis…

Stockholm Boogie

Bowspring handstand