JAG TAR EXAMEN FRÅN TANDHYGIENISTPROGAMMET IMORGON!! HUR SJUKT!? Jag började blogga under termin 1 och nu står jag här, lite mer än 3 terminer senare och skriver mitt sista blogginlägg. Sorgligt när jag framför det så men OJ vad skönt att vara klar med studierna!

Tack till alla som följt min resa här och tack till alla er som har skrivit fina saker. Jag hoppas att jag har givit er alla en mer tydlig bild om hur tandhygienistprogrammet fungerar på just Karolinska Institutet. Och förhoppningsvis inspirerat en del också! 😉

Nu får någon ny tandhygieniststudent ta över stafettpinnen – men till dess har ni ju nästan min hela studieperiod här att gå igenom om ni undrar över något.

Puss och kram, skumbanan! ❤❤❤❤

Vi kanske ses i framtiden, som kollegor… eller patient.. vem vet?…

Jahapp, slutet närmar sig med stormsteg! Så vad passar inte bättre än att göra en kort resume av min studietid på Karolinska Institutet. Termin för termin.

Termin 1: 21 augusti 2017, dagen med det stora D:et. Extremt mycket nya intryck men något som jag anpassade mig efter väldigt snabbt och bra – pendling och dags att börja plugga igen. Mitt starkaste minne från den första terminen är tandanatomin som vi hade direkt i starten. OJ, vad man satt och pluggade tänder. Här la jag verkligen ned så mycket mer tid på plugg än vad jag gjorde därefter. Även den roliga funktionell anatomi-kursen i campus Solna sitter kvar i huvudet med latinska namn på vissa kroppsdelar, muskler och ben.

Termin 2: förväntansfull inför en ny termin bestående av att börja jobba kliniskt med patienter och inte på varandra längre. Nervöst. Läskigt. Roligt. Förberedelserna och nervositeten inför en engelsk del utav en kurs var stor – men det visade sig inte alls vara jobbigt eller svårt! För att inte nämna den kliniska examinationen OSCE! Med denna varma vår sprang de sista månaderna iväg och helt plötsligt var det sommarlov eller snarare sommarjobb hela sommaren.

Termin 3: den tuffaste terminen om du frågar mig. Många nya stora teoretiska men framförallt kliniska moment. Det var nu man kände att man sakta men säkert utvecklades inom tandhygienistprofessionen eftersom jag började bedöva mina patienter och även använda ultraljud vid MIB (tandstensborttagning). Det är tur att vi har vita kläder på kliniken för under min första anestesi blev jag alldeles varm under visiret och blöt på ryggen! Pulsen ökade nog x slag/minut också.

Det var även denna höst som värsta pendlingsdagen jag varit med om inträffade – jag åkte alla färdmedel i den kollektiva trafiken för att komma fram till skolan pga. stillastående trafik. Tåg, pendeln, buss, tvärbana och tunnelbana! Helt sjukt. Ska bli så skönt att ha en cykeltur på 5 min till jobbet hädanefter!!

Termin 4: här står jag idag med endast 1 skoldag kvar och efter den imorgon åker jag till Barcelona med några klasskompisar. Fira att vi är klara och endast har examensdagen kvar! Denna termin har flugit (!!) iväg och inte varit så jobbig som jag förväntade mig att den skulle vara med examensarbete och liknade. Roligast har faktiskt varit att få fortsätta träffa mina patienter som man binder speciella band med, klinikdagarna må ha tidiga mornar och sena kvällar – men det är värt det i slutändan!

Vad tycker och tänker egentligen min kära sambo Adam om att bo ihop med en snart legitimerad tandhygienist? Har något varit extra drygt med det? Vad har Adam lärt sig inom tandvården? Är det något som är roligt med att ha tandvårdspersonal i ’’familjen’’ eller är det bara en pest och pina?

Nu har vi varit sambos i snart 1års pluggtid, jag antar att du lärt dig en del också när du har hört mig prata, förhört mig eller sett vad jag pluggar på. Vi har ju ett eget språk inom tandvården – nämn några ord eller saker som du lärt dig om tandvården!
– Att käken är uppdelad i fyra kvadranter
– Att tänderna delas upp i siffra 1-8
– Molarer = stora tuggtänderna där bak
– Gingivit = inflammation i tandköttet
– Parodontit = tandlossning
– Att en tandkräm ska innehålla 1450ppm NaF

Något som har varit jobbigt med att ha en sambo som pluggar till ett yrke inom tandvården?
Att man vid samtal kan se hur Lindas blick drar sig ned mot munnen och sedan kläcks en kommentar som ’’du har plack på din 3a’’ ut ur henne. Även att hon väldigt gärna vill instruera hur jag ska borsta mina tänder på rätt sätt och vaka som en hök över mig när jag använder plackers, det är tydligen ’’satisfying’’ att se plack som avlägsnas??

Även dagarna hon ska med det tidigaste tåget som går 05:08 och vill gå och lägga sig tidigt kan vara dagar då jag kommer hem sent efter träning eller liknande, då blir det inte så mycket tid för oss att umgås.

Något som är positivt att ha en sambo som pluggar till tandhygienist då?
Gratis tandvård i framtiden? Haha 😉
Nejdå men att Linda har valt att arbeta inom vården där det ständigt finns ett behov av personal och detta är något som verkligen passar Linda som handen i handsken. Sedan är det rätt intressant vad som sker i munnen och jag har fått lära mig en hel del som jag annars aldrig fått reda på.

Dina tips – hur tacklar man en jobbig sambo som ständigt vill in i munnen, kolla, påpeka och skrapa?
Ta borsta-tänderna-promenader i vardagsrummet, dvs befinn dig inte i samma rum som sambon 😉
Smygät sötsaker (men ljug inte om hon frågar!)
– Inte skratta med tänderna för ofta
Men det är bara att inse att hon vill mitt bästa, så det gäller att härda ut ibland!

Allt som allt är jag jättestolt över henne och hon har gjort ett grymt jobb de här två åren! Hennes driv att gå upp tidigt för att åka enda från Gävle och ALDRIG missat ett tåg. Men den ”efforten” räcker tydligen inte. Hon har jobbat med den här bloggen varje vecka och även haft ett extrajobb på sidan.

Jag kan alla fall känna att jag har skaffat en riktig pangbrud och jag hoppas att hon har inspirerat någon till att välja att plugga till tandhygienist för att vara sambo till en känns väldigt bra!

I ett av mina senaste inlägg intervjuade jag tre utav mina klasskompisar som ska ut i arbetslivet nu om några veckor, precis som mina planer också ser ut.  Men en del i klassen har också sökt in till det tredje året och Dipika är en av dem, så här kommer en liten mini-intervju gällande påbyggnadsåret med henne!

Du ska ju gå det sista året, hur har planerna blivit så?
Redan från början av utbildningen var jag inställd på att läsa det tredje året, detta på grund av att jag anser att det är positivt att få så mycket kunskap som går och att en kandidatexamen öppnar upp flera dörrar i framtiden. Att utbildningen från och med i höst också har blivit 3-årig var en ytterligare faktor som fick mig att söka till det tredje året. Flera arbetsgivare som jag har talat med har varit positiva till att man läser det tredje året och arbetar vid sidan av studierna.

Vad är du mest nervös över inför det tredje året?
Jag är mest nervös över att ha mer PED-patienter (barn-/ungdomspatienter) och att skriva på C-uppsatsen. Det kommer även bli lite nervöst då patienterna kommer bli mer utmanande/sjuka och att man arbetar mer självständigt än vad vi gjort under hela utbildningen.

Vad tror du kommer att bli roligast under det tredje året?
Att utvecklas ännu mera gällande det kliniska och även utmana mig själv till att bli mer självständig. Jag ser också fram emot att få läsa om ledarskap som vi inte haft någonting om tidigare.

Hur söker man egentligen in till det tredje året?
Man ansöker via antagning.se där påbyggnadsprogrammet finns som en egen utbildning. Det som krävs är att man har klarat av dessa 120 HP och har en tandhygienistlegitimation. Efter dessa kriterier får man skriva ett motiverande brev om varför man söker denna fortsatta utbildning.

Idag var det dags för något nytt på tandhygienistprogrammet, en halvdag bestående av ett seminarium med sjuksköterskestudenter på T2. Vi hade alla läst igenom ett patientfall gällande en äldre dam och hennes hälsotillstånd och livssituation och reflekterat kring ett antal frågor/dilemman, seminariet bestod sedan av att vi blev uppdelade i grupper och diskuterade detta patientfall utifrån våra egna professioner.

Varför tillsammans med sjuksköterskestudenter?
Detta nya upplägg kallas IPL – interprofessionellt lärande – med andra ord: ’’lära från varandra’’, få kunskap och förståelse från andra vårdenheter som man kan komma att jobba med i framtiden. En väldigt bra idé av Karolinska Institutet om du frågar mig, dels för att integrera med andra studenter på skolan och få nya infallsvinklar i vanliga patientsituationer som breddar ens kunskapsområde, kroppen är häftig och allt hänger ju nästan alltid ihop på något sätt.

Vi skulle även ha ett samarbete med arbetsterapeuter denna termin men det utgick då det inte gick att få ihop med programmens olika scheman. Sedan har vi också ett kliniskt samarbete med tandläkarstudenter på T8 där vi jobbar i team med samma patient utifrån patients behandlingsbehov inom de två yrkena (tandläkare/tandhygienist). Så KI arbetar verkligen med att försöka förena olika vårdenheter, thumbs up!👍👍

Patientfallet – en vanlig situation inom äldreomsorgen
Dagens patientfall handlade om en äldre kvinna som bodde på ett äldreboende där hon hade fallerat rejält fysiskt och psykiskt under den sista tiden – stroke – förlamning höger sida av kroppen – diabetes – svårigheter med att upprätthålla hygien och munhygien pga. förlamningen – tappad matlust – viktnedgång – sväljsvårigheter – läkemedel och mat som fastnade i munslemhinnan – ont i tänder och tandkött – illaluktande mun- humörsvängningar – drar sig undan socialt. Ja, listan kan bli lång, men helt enkelt ett patientfall där både sjukvården och tandvården måste arbeta tillsammans utifrån deras professioner för att komma fram till en individuell lösning för denna kvinna.

Detta är ett vanligt tillstånd hos äldre på omvårdnadshem och därför är det så viktigt att sjuksköterskorna och de andra anställda på boendet har kunskap gällande det orala och vad som behövs för att hålla det friskt, samtidigt som vi inom tandvården har insikt i sjukvårdens ansvarsområde och deras arbete.

Emma, sjuksköterskestudent på KI
Vi har en digital ambassadör på sjuksköterskeprogrammet termin 4 – kika in Emmas blogg om du vill veta mer om hur deras dagar kan se ut och vad en sjuksköterska egentligen gör: KI-studenten Emma