Dags att knyta ihop säcken… för sista gången..

Jahapp, slutet närmar sig med stormsteg! Så vad passar inte bättre än att göra en kort resume av min studietid på Karolinska Institutet. Termin för termin.

Termin 1: 21 augusti 2017, dagen med det stora D:et. Extremt mycket nya intryck men något som jag anpassade mig efter väldigt snabbt och bra – pendling och dags att börja plugga igen. Mitt starkaste minne från den första terminen är tandanatomin som vi hade direkt i starten. OJ, vad man satt och pluggade tänder. Här la jag verkligen ned så mycket mer tid på plugg än vad jag gjorde därefter. Även den roliga funktionell anatomi-kursen i campus Solna sitter kvar i huvudet med latinska namn på vissa kroppsdelar, muskler och ben.

Termin 2: förväntansfull inför en ny termin bestående av att börja jobba kliniskt med patienter och inte på varandra längre. Nervöst. Läskigt. Roligt. Förberedelserna och nervositeten inför en engelsk del utav en kurs var stor – men det visade sig inte alls vara jobbigt eller svårt! För att inte nämna den kliniska examinationen OSCE! Med denna varma vår sprang de sista månaderna iväg och helt plötsligt var det sommarlov eller snarare sommarjobb hela sommaren.

Termin 3: den tuffaste terminen om du frågar mig. Många nya stora teoretiska men framförallt kliniska moment. Det var nu man kände att man sakta men säkert utvecklades inom tandhygienistprofessionen eftersom jag började bedöva mina patienter och även använda ultraljud vid MIB (tandstensborttagning). Det är tur att vi har vita kläder på kliniken för under min första anestesi blev jag alldeles varm under visiret och blöt på ryggen! Pulsen ökade nog x slag/minut också.

Det var även denna höst som värsta pendlingsdagen jag varit med om inträffade – jag åkte alla färdmedel i den kollektiva trafiken för att komma fram till skolan pga. stillastående trafik. Tåg, pendeln, buss, tvärbana och tunnelbana! Helt sjukt. Ska bli så skönt att ha en cykeltur på 5 min till jobbet hädanefter!!

Termin 4: här står jag idag med endast 1 skoldag kvar och efter den imorgon åker jag till Barcelona med några klasskompisar. Fira att vi är klara och endast har examensdagen kvar! Denna termin har flugit (!!) iväg och inte varit så jobbig som jag förväntade mig att den skulle vara med examensarbete och liknade. Roligast har faktiskt varit att få fortsätta träffa mina patienter som man binder speciella band med, klinikdagarna må ha tidiga mornar och sena kvällar – men det är värt det i slutändan!