Dipika 28år – ska göra det tredje året på tandhygienistprogrammet

I ett av mina senaste inlägg intervjuade jag tre utav mina klasskompisar som ska ut i arbetslivet nu om några veckor, precis som mina planer också ser ut.  Men en del i klassen har också sökt in till det tredje året och Dipika är en av dem, så här kommer en liten mini-intervju gällande påbyggnadsåret med henne!

Du ska ju gå det sista året, hur har planerna blivit så?
Redan från början av utbildningen var jag inställd på att läsa det tredje året, detta på grund av att jag anser att det är positivt att få så mycket kunskap som går och att en kandidatexamen öppnar upp flera dörrar i framtiden. Att utbildningen från och med i höst också har blivit 3-årig var en ytterligare faktor som fick mig att söka till det tredje året. Flera arbetsgivare som jag har talat med har varit positiva till att man läser det tredje året och arbetar vid sidan av studierna.

Vad är du mest nervös över inför det tredje året?
Jag är mest nervös över att ha mer PED-patienter (barn-/ungdomspatienter) och att skriva på C-uppsatsen. Det kommer även bli lite nervöst då patienterna kommer bli mer utmanande/sjuka och att man arbetar mer självständigt än vad vi gjort under hela utbildningen.

Vad tror du kommer att bli roligast under det tredje året?
Att utvecklas ännu mera gällande det kliniska och även utmana mig själv till att bli mer självständig. Jag ser också fram emot att få läsa om ledarskap som vi inte haft någonting om tidigare.

Hur söker man egentligen in till det tredje året?
Man ansöker via antagning.se där påbyggnadsprogrammet finns som en egen utbildning. Det som krävs är att man har klarat av dessa 120 HP och har en tandhygienistlegitimation. Efter dessa kriterier får man skriva ett motiverande brev om varför man söker denna fortsatta utbildning.