Funderar du på att pendla?

Ja, som ni säkert vet så pendlar ju jag från Gävle då jag fortfarande bor kvar i min hemstad och inte valde att flytta till Stockholm när studierna började.
Jag känner även andra som pendlar till KI/har pendlat till KI från Gävle – vilket var en anledning till att jag faktiskt valde att pendla till Stockholm.

Men jag ska vara ärlig –  alltså visst, det funkar ju men det är inte optimalt att pendla så långt!
För mig tar det mellan 2-3h totalt från Gävle C till skolan i Flemingsberg (tiderna beror på om jag åker SJ-tåg eller Upptåget+pendeln).

För min del fungerar det rätt bra att pendla eftersom mitt program innehåller en hel del klinik (och därmed är man ledig när andra halvan av klassen har klinikpass) och vi har även lediga dagar/studiedagar ’’rätt ofta’’. Jag skulle väl påstå att jag åker in till Stockholm ca 3-4 dagar/v. Ibland blir det såklart 5 dagar, men veckan efter kanske det bara är 2 dagar istället (och då åker jag ofta in även fast det inte är obligatoriska föreläsningar!).

Jag skulle dock inte rekommendera att pendla så långt som jag gör om man väljer ett program som har mycket mer obligatoriskt. Att börja 9:00 och ha föreläsningar fram till 17:00 och sedan sätta sig på ett tåg i 2h hem är nog inte så lockande i längden.

Tack vare att vi på tandhygienistprogrammet inte har så långa dagar (t.ex. 9-12, 10-15) och inte överdrivet mycket obligatoriskt på schemat så blir pendlingen lättare för mig.
Jag tror jag aldrig skulle orka pendla om jag studerade till tandläkare på KI eller civilingenjör på KTH! Dels för det är 5 år och inte 2-3 år och även för det är ’’tyngre program’’ som definitivt kräver mer plugg- och skoltid.

Alla program har ju olika scheman och olika förutsättningar – och om du funderar på att börja pendla en längre bit bör du kolla upp schemat för just det programmet innan du bestämmer dig.
Allt kanske känns frid och fröjd 2 månader in, men efter 2 terminer kan jag lova att det inte är lika roligt och speciellt inte om det blir en rejäl vinter heller!! Då påverkas pendlingen verkligen (I promise!).

Valet är ju upp till var och en, ska man pendla eller ska man flytta?
Men med handen på hjärtat så är det nog skönare att flytta till staden du ska plugga i om du bor flera timmar bort.

(Sen är ju det komiska att en klasskompis som bor i en förort utanför Stockholm behöver påbörja sin resa ca 45 min efter jag åkt från Gävle (!!) – då känns det inte lika jobbigt att pendla ändå 😉)

Såhär kan en del dagar se ut: Lite Therese Lindgren och chailatte på centralen i väntan på tåget