Hur ser en vanlig dag ut? #4

Nu börjar det sakta men säkert närma sig sommarlov, det är ca 1,5 månad kvar i skolan och den tiden kommer nog bara flyga förbi.
Som ni kanske uppfattat har vi absolut inte skola varje dag, jag skulle säga att vi snittar 3-4 dagar/vecka (vilket verkligen uppskattas då man pendlar en längre bit).
Denna vecka var det klinik för min grupp i måndags, idag farmakologi 9-12 och imorgon farmakologi 9-15, sedan går jag på helg. Hur skönt??

Okej, återigen – hur kan en vanlig dag på tandhygienistprogrammet se ut?

9:00 – Farmakologi.

12:00 – Slut för idag.

Så simpel kan faktiskt väldigt många dagar vara.
Dock tänkte jag inte ha ett sånt här kort och koncist inlägg – jag tänkte nu berätta lite mer om vad just farmakologi är och varför vi läser det.

Kort förklarat: Farmakologi = läran om läkemedel och deras verkningar.

Mer utvecklat förklarat: Farmakologi = är studiet av hur substanser interagerar med levande organismer för att åstadkomma en funktionsändring. En substans med medicinala egenskaper kallas för ett läkemedel. Det farmakologiska området spänner över läkemedlets kemi, egenskaper, omsättning i kroppen, interaktioner med andra läkemedel, dess giftighet och användning inom vården (https://sv.wikipedia.org/wiki/Farmakologi).

När jag hör ordet farmakologi tänker jag på bl.a. kemister och apotekare, yrkestitlar som dagligen jobbar med läkemedel och framställer kemiska substanser i ett laboratorium.

Men varför ska vi på tandhygienistprogrammet läsa farmakologi?
1) Vi har rätten att skriva ut vissa läkemedel på recept – så vilka är de?
2) Hur skriver man ut recept?
3) Förordningar kring receptskrivning och läkemedelsförmånen.
4) Biverkningar?? Ur ett odontologiskt perspektiv.
5) Läkemedlens roll i sjukvården och samhället.
6) Orsaker till individuella skillnader- varför vi kan reagera olika på samma läkemedel.

Denna kurs består av 2,5hp och 6st föreläsningsdagar, (vissa kortare dagar 9-12 som idag och vissa lite längre, som 9-15 imorgon) innan en skriftlig tentamen. Det verkar som många i klassen upplever detta som svårt och nytt, vilket det också är.
Vi som gått Natur på gymnasiet kan verkligen dra nytta utav gammal kunskap då det är mycket om synapser, transmittorsubstanser, receptorer osv osv.

Men detta är som sagt en kort del av MOD2 kursen och det finns inga krav från föreläsarna att vi efter 6 föreläsningar ska besitta extremt djupa kunskaper inom detta ämne.

Värt att tillägga: det är iallafall intressant och något vi definitivt kommer ha nytta utav ute i arbetslivet!!