Hur tyckte jag OSCEn var? Stressigt? Nervöst? Lätt? Svårt?

Okej, hur upplevde jag OSCEn? Hmm.. Denna examination var svårare att plugga till än alla skriftliga tentor vi har haft. Här visste man områdena men man visste ju inte vad själva frågeställningen kunde vara – visst det vet man ju inte på skriftliga tentor heller men detta är en annan situation. Du ska säga ditt svar muntligt till lärare som har ett ’’dött ansiktsuttryck’’ vilket bara gör en ännu mer osäker i sitt svar. Även att du har en tidspress gör situationen mer speciell, när 5min hade gått var det bara att stänga munnen eller släppa instrumenten och gå iväg till nästa station.

Har du någon gång gjort beep-testet på idrotten i skolan? Tänk dig att OSCEn hade likadant upplägg, det var en röst i högtalare som sa åt dig när du skulle byta station och varnade dig när du bara hade 30sek kvar på varje station. Stressigt? Ja, absolut om man inte kände sig klar!!

För min del kände jag hur adrenalinet pumpade mycket mer än vad det gör på skriftliga tentor. Jag tyckte också att det var stressigt, på många stationer var jag osäker om jag verkligen fått fram det jag ville under dessa 5min som bara sprang iväg! Vissa tyckte dock att tidsåtgången var bra och satt tysta under den sista minuten för dom hade fått fram det dom ville.

Väl på plats och efteråt när man kunde andas ut igen så kan jag erkänna att jag tyckte att OSCEn var svår. Jag var jäääääätteosäker om jag ens hade klarat någon station. Dels för lärarna var stenhårda i sitt ansiktsuttryck haha, men också för att man inte visste vad man skulle göra för att få U, G och VG liksom. På skriftliga tentor räknar jag alltid ihop poängen på frågorna jag är 100% säker på och därifrån avgöra om jag kommer klara mig eller inte. Men nu hade man ingen aning om man skulle bli underkänd för man t.ex. inte hann mibba alla 4 tänder läraren bad en utföra MIB på.

Men det visade sig att det ändå gick bättre än vad man trodde. Jag var säker på att få göra om minst 2 stationer och var väldigt osäker över resterande 5. Dagen efter fick alla elever ett mail där betyget på varje station stod, t.ex:
Station 1 – VG
Station 2 – G
osv

Och jag klarade faktiskt alla stationer, blandat med VG och G förutom Hygien och Smittskydd. Så den delen ska jag göra om och fixa så OSCEn är avklarad. Känns väldigt skönt att man klarade de stationer man var osäker på. OSCEn visade sig inte vara så farlig ändå även fast det kändes väldigt nervöst, ’’läskigt’’ och ovant när man väl gjorde den.

Idag har jag klinik 13-16 och då ska vi få feedback från OSCEn så det ska bli intressant att få reda på vad det var jag failade med på hygien- och smittskyddsdelen.
TREVLIG HELG! 😊

Denna bild är SÅKLART inte tagen under OSCEn haha. Detta är vår patient Oskar, han var delaktig i två stationer under OSCEn – MIB- och egenvårdsstationen.