Kollot för odontologerna – en succé!

Redan första dagen på Karolinska Institutet, alltså efter uppropet, drog vi odontologer (tandläkar- och tandhygieniststudenter) iväg på ett introduktionskollo med OF (odontologiska föreningen). Detta var självklart inte obligatoriskt om man mot förhinder inte kunde följa med.

Såhär såg princip de två dagarna ut:

Dag 1: Vi åka gemensamt ut mot Barnens ö i flera bussar, då fick vi reda på gruppindelningen inför kollot. Gruppen man skulle dela 8-bäddars rum med och köra 5-kampen tillsammans med. Vi tandhygienister var ungefär hälften så många som tandläkarstudenterna var på kollot, så de var färre hygienister i varje grupp, men det gjorde inget, tandläkarstudenterna var snälla dom med. 😉

Vi började med att lära känna vår grupp lite lätt innan tävlingarna väl startade på eftermiddagen. Denna dag var vädret tyvärr inte på vår sida, men det var riktigt kul ändå. På kvällen var första sittningen, med god tre-rätters, roliga spex och massa sång. Efter middagen drog sedan alla upp till så kallade: ladan (där discot var). Här dansade vi tills svetten rann och vid midnatt kom den efterlängtade nattmaten, korv med bröd. MUMS. Det smakade så gott efter alla brända kalorier på dansgolvet!
Sedan var det nattdags för mig och mitt gäng. ZzzZz…

Dag 2: Kuckele-ku klockan är… 09:00. Då var det dags för frukost. Sedan fortsatte tävlingarna och även ett litet seminarie om ’’vett och etikett’’ med sin grupp.

OS, odontologiska spelen, var avslutningen där alla grupper mötte varandra samtidigt och kunde samla in massa poäng till laget. Det gjorde tyvärr inte min grupp hehe….

Denna kväll var det en ’’finare sittning’’ (jag bar långklänning och klackar) och då var det utdelning av pris till den vinnande gruppen, ännu mera roligt spex, sång och god mat. Återigen var det ladan som väntade senare in på kvällen och lika god nattmat igen. Allt smakar så gott på natten, eller hur?

Dag 3: Frukost. Städning. Glassutdelning. Väntan på bussen. Och inte så mycket mer.

Jag är så tacksam att jag åkte på kollot, det var här jag lärde känna min klass, och dessutom träffade tjejerna jag än idag hänger med i klassen. Om jag får rekommendera DIG, så säger jag: åk på kollot! Man skapar en sån bra social start inför studentlivet!

Här kommer en länk till OFs fina video från kollot: