Termin 1 VS Termin 2

Jahapp då var det sommarlov då??? Satan vad stört, första året är redan gjort?! Då väntar ett sommarlov på drygt 3 månader, 29/5-3/9. Längsta sommarlovet jag någonsin haft. Dock kommer jag inte ligga och lata mig på soffan i nya lägenheten utan jag ska jobba hos FTV under 10v. Skönt att ändå hålla det kliniska arbetet färskt och uppdaterat så man inte kommer tillbaka i september och har glömt vad tänderna egentligen hette 😉.

Om jag skulle jämföra första terminen gentemot den andra – vad skulle jag säga då?

TEORETISKT:
Hmm.. Jag skulle nog vilja påstå att den första terminen var mer krävande teoretiskt. Dock så hade vi 5 skriftliga tentor under bägge terminerna. Under januari – februari på termin 2 hade vi knappt nå tentor alls (bara den engelska tentan) utan många seminarium och inlämningsuppgifter istället, därför kändes det riktigt inte som det ’’tunga’’ sattes igång direkt efter jullovet. Absolut så är gruppuppgifter också krävande men jag tyckte ändå det kändes lugnt i skolan då, jag tycker en redovisning framför klassen inte är lika stressande som en skriftlig tenta. Nu i efterhand är jag glad att alla gruppuppgifter var i början av termin 2 då man hade mer ork och lust än vad man har nu. Att träffas efter skolan nu när det är så fint väder och man bara vill ha sommarlov hade inte varit så kul.

KLINISKT:
Kanske rätt uppenbart att den andra terminen har varit mer utmanade än den första terminen när vi kommer till det kliniska i skolan. Mestadels eftersom vi gick från att arbeta på varandra under första terminen och nu har egna patienter som vi behandlar två och två. Men en anledning varför det har varit svårare nu kliniskt är – MIB. Alltså OJ vad jag längtar tills man börjar känna sig säker med curetterna och arbetspositionen, nu åker man ju en mil runt patienten på stolen för att försöka hitta rätt ställe att sitta på, fram å tillbaka fram å tillbaka, haha.

Under den tredje terminen börjar vi även med röntgen, ultraljud (ett annat sätt att ta bort tandsten på) och anestesi kliniskt. Det ser jag verkligen fram emot!

Nu kommer det nog vara lite halvdött här, dels för jag inte har så mycket att skriva om som händer i skolan och för att jag jobbar heltid hos FTV typ hela sommaren. Självklart får ni ju höra av er till min mail om ni har frågor angående antagning och kanske kollot som drar igång direkt efter uppropet i slutet av augusti om ni har kommit in på tandhygienistprogrammet (och tandläkarprogrammet) på Karolinska Institutet!

linda.dahlstrom@stud.ki.se

TREVLIG SOMMAAAAAAAAAAAR 😊