Termin 4 – det närmar sig slutet

Jaha, då var det dags igen. Ny termin påbörjad. Sista terminen för min del på Karolinska Institutet?? Det är skrämmande vad tiden springer iväg.

Först och främst, grattis till alla newbies på KI också. Det märks alltid när en ny termin har påbörjats då det kryllar av förvirrade studenter med mobilen i högsta hugg och låååånga långa matköer.

Första dagen på T4 startade klockan 10:00 med en introduktion av påbyggnadskurserna på Odontologisk Profylaktik (OP), nu är vi uppe i OP7 och OP8 (kliniska kursen). Precis som på T2 så är det återigen dags för det som vår klass fruktar mest, en kurs på engelska igen. Efter introduktionen innan lunch hade vi en föreläsning om den kliniska metoden som tar bort plackbeläggningar och missfärgningar, Air-flow.  Något som vi nu på onsdag blir introducerade på klinik och därefter kan testa använda på patienter med t.ex. mycket missfärgningar efter rökning eller ”nollställa placknivån” i en oren mun.

På eftermiddagen var det sedan dags för en väldigt intressant föreläsning om parodontologi och olika parod-operationer. Denna delkurs av MOD4 kommer nog bli väldigt lärorik och rolig kurs.
Här nedan till vänster ser ni bilder på resultatet efter en parod-op på en framtand med benförlust och till höger visar bilden en lambå-op, en operation då tandköttet snittas upp kring de tänder som ska opereras, därefter fälls tandköttet upp så att behandlaren med en bra insyn kan se i princip hela tanden och därmed får det enklare att ta bort tandsten som ligger långt ned i tandköttsfickor med benförlust, vilket är svårt att avlägsna på vanligt sätt då allt handlar om ens känsla eftersom synen inte är till hjälp att avgöra om det är borttaget eller inte.

Komiskt nog med tanke på bloggtemat vi hade föregående veckorna, så är den första dagen på en ny termin alltid pepprad med information om nya kurser, inlämningar, tentor och vad terminen skall bestå av, ett väldigt stressmoment för mig som individ. Men det är bara att inse att ALLT löser sig med tidens gång och att det är självklart att man känner sig som en förvirrad höna när all ny information tas upp under en kort tidsperiod som denna.

Välkommen till en ny termin!
Du äger.