Att jobba och plugga distans samtidigt

Ibland trillar det in frågor, så jag tänkte ägna ett inlägg till att svara på en som frågar det många verkar fundera på. Här kommer den:

Jag ska söka SSK till våren. Har redan en utbildning (kandidatexamen och magister) i ett helt annat ämne och kommer därför behöva jobba vid sedan om plugget. Hur tycker du att distansutbildningen har fungerat? Tänker både i det stora hela och i kombination med jobb!

Jag får många frågor som liknar denna, att kunna läsa på distans är fantastiskt men inte kanske ett studiesätt som folk är bekanta med. Jag kan inte tala för andra lärosäten, men jag är nöjd med hur det fungerat på KI. Sedan har det inte alltid varit klockrent, ibland dyker schemat upp lite väl sent. Annars tycker jag att det flutit på väldigt bra. För mig som gärna sprider ut mitt pluggande istället för att sitta i klassrum 8-16 så är det helt perfekt. Jag tror att det skiljer sig väldigt mycket från person till person, hur beroende man är av fasta rutiner och kontinuitet i vardagen. Jag studerade på ett annat universitet för några år sedan, det var campusstudier (och socionomprogrammet), men jag hoppade av efter ett år. Mest för att utbildningen inte var rätt, men jag kan ändå använda erfarenheten för att jämföra hur de olika studieformerna har fungerat för mig. Och distans är 100% bättre för mig personligen.

Det är nog svårt att säga hur det skulle fungera att kombinera med en tjänst som är väldigt schemabunden. Jag har arbetat på timmar under min studietid, framförallt under termin tre. Termin 1 och 2 så var jag föräldraledig på heltid och då fanns inte tiden till jobb för mig, men hade jag inte haft barn är jag säker på att det inte hade varit några problem. Det handlar nog mest om
– hur ditt liv ser ut?
– hur mycket du behöver jobba för att få in tillräckligt med pengar?
– hur många obekväma timmar du är villig att lägga?
– hur flexibelt jobb du har!
Vissa veckor är det väldigt mycket, men andra veckor har det räckt för mig med tre timmar på kvällen efter arbetstid. Seminarium och så kan ju infalla mitt på dagen, du måste kunna anpassa dig och ditt jobb efter ett schema som inte riktigt följer någon logisk ordning. När det är praktikperioder så har jag som mest lyckats jobba ett pass i veckan, men då har jag inte haft någon ledig tid alls. Jag skulle varmt rekommendera att se till att ta lite fler timmar innan en sådan period så att du har en buffert att ta ifrån. För utan CSN så blir det väldigt tufft under de 4-6 veckorna annars. Jag vet att några klasskamrater kombinerar studierna med nattjobb till och från, det verkar vara ett vinnande koncept. Men jag har arbetat dag och kväll, vilket också fungerar. Jag tror inte att det är några problem, speciellt inte för dig som har studievana.

Är det någon som har fler frågor så är det bara att kommentera under valfritt inlägg, eller maila mig på linnea.wester@stud.ki.se 🙂