Vidare mot en ny omgång vetenskapsteori!

I fredags hade jag den avslutande tentan på psykiatri-kursen. Jag hade läst igenom gamla tentor, men annars så tog jag mest med mig kunskap från VFUn. Förhoppningsvis gick det vägen, men det är svårt att veta. I vanliga fall brukar det stå på varje fråga hur många poäng den är värd, och på så sätt kan man ha en aning om hur det gått, men det fanns inte här. Sedan så är det också knepigt att gissa hur man betygsätter frågor som inte har ett självklart svar. Tentan var utformad så att man fick ett patientfall och sedan skulle svara på frågor om den personen i fallets omvårdnad. Jag gillar verkligen denna typen av tentor, då det känns som att det är den bästa sortens övning för det faktiska arbetslivet.

Nu går vi vidare mot något som är en ganska stor del av sjuksköterskeprogrammet på KI, men inte alls något jag tycker är kul. Tyvärr. Vetenskapsteori. Man skulle kunna säga att det är en övning inför examensuppgiften/c-uppsatsen som ska göras under sista terminen. Visst, det är sjukt bra att få öva, men det är tidskrävande och knepigt. Nu ska vi arbeta i grupp också vilket är knepigt, man behöver få ihop något och anpassa sig. Jag har haft tur och hamnat tillsammans med två personer som gillar att arbeta på samma tider som jag, vilket kan bli ett problem annars, inte bara på distanskurser men jag tror att det är vanligare att få problem med det för oss än för campusstudenter. Distans är ju oftast något man väljer för att man har en annan sysselsättning eller gillar att jobba på tider som inte är 08-17 och i grupp så behöver man anpassa sig till de andra och då blir det ofta någon som är mindre glad.

Vi kommer att göra en liten studie på föräldrar till barn med diabetes typ 1, vilket är ett ämne som är viktigt och nära mitt hjärta. Det känns otroligt kul att återvända till det som delvis fick mig att välja sjuksköterskeprogrammet. För er som inte känner mig så hade jag innan jag blev gravid ett barnvaktsföretag som var nischat mot barn med diabetes typ 1. Och på dagarna arbetade jag som elevresurs på en skola till barn med diabetes typ 1. Tyvärr så fick jag lägga ner det då jag sjukskrevs på grund av diskbråck och ischias som drabbade mig i samband med att jag väntade Frej, och sen hoppade jag på mina studier. Och nu sitter jag här! Kanske återgår jag till att jobba med barn med diabetes, vem vet.