5 tips på hur du väljer rätt utbildning och karriär

Från och med idag öppnar anmälan till de svenska högskoleutbildningarna och pågår ända fram till 15 april. Ansök och läs mer på antagning.se

För dig som ännu inte har bestämt dig för vad du vill göra, kommer här några tips på hur du kommer närmare rätt karriärsval.

1. Gör personlighetstestet 16personalities – Efter testet får man en bokstavskombination (= din personlighet) som förklarar mer ingående om dina egenskaper, styrkor och svagheter, exempel på passande karriärsvägar osv.
  2. Analysera dig själv
    • Skriv upp dina styrkor och svagheter
    • Sätt upp realistiska mål
    • Vart ser du dig själv om tio år? Vad önskar du för livsstil?
    • Vad är dina intresseområden?
    • Vad vill du inte göra?
    • Föredrar du att jobba utifrån ett regelbundet schema, på samma plats och tider varje dag? Eller föredrar du att ha större variation i jobbet? Olika arbetstider, helger och nätter, utan fast arbetsplats?
    • Jobba i team eller självständigt? Jobba utifrån projekt eller mer långsiktiga mål?
  3. Läs en fristående kurs – Vill du inte binda dig till ett flera år långt program, kan du alltid söka olika kurser som kan vara på distans, halvfart, kvällar osv. Finns tusentals olika fristående kurser kategoriserade efter område och högskolor på antagning.se.
  4. Skugga en student – Följ en student på valfritt program på t.ex. Karolinska Institutet eller annat universitet som erbjuder skuggningar. Helt gratis!
  5. Lämna din trygghetszon – Prova på olika jobb, uppdrag och umgås med olika typer av människor för att bredda ditt perspektiv och lära dig mer om dig själv.

Läs fler inlägg angående ansökan.
Länk till KI:s olika utbildningar.