Bra att ha inför klinterminerna

Här kommer ett inlägg jag velat göra sedan länge! Såhär efter min första riktiga klintermin tänkte jag visa er en lista på användbara saker att ha med sig på sina klinikplaceringar på läkarprogrammet.

Att vara ute på klinik som läkarstudent, är oerhört spännande men också energikrävande. Efter varje vecka byter vi nämligen till en ny placering (det kan vara en ny avdelning, klinik eller ibland t.o.m sjukhus), vilket innebär ett nytt schema, en ny handledare, nya namn och nya rutiner. Innan varje dag ute på klinik, måste vi dessutom byta om till sjukhuskläder och stoppa ner alla saker som ska med på nytt i resp. 6 fickorna. För att minimera tiden/energin du slösar på dessa moment, kan det därför vara bra att skapa egna rutiner och vara organiserad i den mån det går.

Ett hett tips är därför att du införskaffar dig en STOR necessär, där du kan samla alla prylar som ska med på VFU, för det lär inte vara få grejer.  Min necessär nedan är från Ordning&Reda. Jag letade länge efter en genomskinlig, och älskar verkligen denna. Allt blir så mycket lättare att hitta tack vare att den är genomskinlig.

1. Skyltar – Både namnskylt och skylt som visar vilken yrkeskategori (”Läkare”. ”Sjuksköterska”, ”Underskötersk” etc.), eller i mitt fall ”Läkarstuderande T5”. Viktigast är egentligen yrkeskategoriskylten, eftersom den kommer till större användning. Ex. vid akuta situationer där det är viktigt att veta vilka roller resp person har.
  2. Hänglås – Till skåpen i omklädningsrummen. Som sjukvårdspersonal har man oftast inte egna rum, speciellt inte på sjukhus. Du pallar därför inte släpa runt dina ägodelar ett helt arbetspass, utan förvarar dem förslagsvis i ditt skåp. Du vill inte heller dela med din kursare, eftersom ni sannolikt slutar olika sent…
  3. Tofsar – Tro det eller ej, hygien är en viktig aspekt inom sjukvården…Har du långt hår, sätter du därför upp det. Att stå där med långt hår och utan tofs är bara jobbigt. Köpes billigt överallt.
  4. Pennor + ficklampa – I början av din karriär lär du vilja anteckna ner det mesta. Skaffa därför bra pennor. Förslagsvis, flerfärgade bläckpennor. Dessutom är ficklampa rekommenderat och enkelt att bära med.
  5. Pennficka (?) – Smart förvaring av pennorna. Samma koncept som med necessär, att du ska slippa behöva ta med pennorna separat. I stället sätter du in/tar ut hela fodralet med pennorna varje gång.
  6. Stetoskop – Skaffa ditt egna stetoskop! Att låna andras är ingen höjdare.
  7. Anteckningsblock A5 – Säger det igen: du kommer vilja anteckna! Minnet är bra men kort. Man vill inte glömma något eller skriva fel i journalen.
  8. Akut internmedicin – Spiralbok som du får gratis som läkarstudent inom SLL (Stockholms läns landsting). Finnes även i pdf-format online. Innehåller behandlingsprogram för de flesta akuta diagnoser inom internmedicin. Guld!
  9. EKG-linjal – Hjälpmedel för att tolka EKG. Kan vara bra på speciellt kardiologen, där man analyserar många EKG:n, eller också akuten.
  10. Lathundar/fusklappar – Små lappar med nödvändigheter (telefonnummer, förkortningar osv…), skadar aldrig att ha i bakfickan.
  11. Reflexhammare – Brukar jag sällan ta med, men kan behövas mer på vissa avdelningar (ex. neurologisk avd) eller akuten, där man oftare undersöker reflexerna.
  12. Klocka – Då man inte får bära armbandsur, brukar dessa klockor användas inom vården.
  13. Kloka listan – Bra pocketbok med olika läkemedelsbehandlingar och indikationer.
  • E-tjänstekort – Obligat. Det absolut viktigaste som dessvärre inte finns med på bilden. E-tjänstekort är en ID-handling och används av bl.a. sjukvårdspersonal för att komma åt landstingets datorer och journalsystemet TakeCare. Utan kortet kan du i princip inte göra ett skit, eftersom allt inom sjukvården är beroende av IT-systemet.
  • Inneskor – Också obligat. Det är bara att välja och vraka över den uppsjö skor som säljs nuförtiden. Vissa föredrar sneakers (‍♀), andra tofflor osv.

Sammanfattningsvis, viktigast att bära med sig är följande: e-tjänstekort, inneskor, hänglås, stetoskop. Sen är det fördelaktigt med pennor och block.